نکاتی زیبا و خواندنی درباره نماز (2)

نماز محور زمان بندى هادر آیه 58 سوره نور قرآن به نونهالانى که هنوز به تکلیف نرسیده اند مى فرماید: هرگاه خواستید وارد اتاق والدین شوید، در سه وقت با اجازه وارد شوید: اوّل : قبل از نماز صبح ، دوّم : بعد از نماز عشا وسوّم : هنگام ظهر که انسان معمولا لباس هاى خود را براى استراحت در مى آورد.
در این آیه زمان بندى اجازه فرزندان ، براساس نماز صبح و عشاء شده است .
چه زیباست ساعات جلسات ما نیز چنین باشد، مثلا ملاقات ما بعد از نماز مغرب یا عشا یاقبل از نماز ظهر، تا با تکرار زمان ، فرهنگ نماز را در جامعه شایع تر سازیم .

                                    


نماز، وسیله محو گناهانقرآن ، در کنار فرمان نماز، مى فرماید:
((انّ الحسنات یذهبن السّیّئات ))(سوره مبارکه 
هود، آیه 114 .)
همانا کارهاى نیک ، گناهان را محو مى کند و از بین مى برد.
حضرت على علیه السّلام مى فرماید: اگر بعد از گناه ، دو رکعت نماز خوانده و از خداوند، عافیت درخواست شود، اثر آن گناه محو مى شود.(
نهج البلاغه ، حکمت 299 .)
ادامه مطلب ...

اول چلو مرغ

جبهه جنوب امدادگر بودم، یک شب یکی از نیروهای بسیجی را که ترکش خورده بود به داخل آمبولانس می بردیم تا از آنجا به بیمارستان منتقل کنیم. زخمش را بسته بودم اما همچنان از بدنش خون می رفت. شبی بود که شام چلو مرغ داشتیم. با همان حال نزار در شرایطی که رنگ برویش نبود، سراغ سهم غذا و چلو مرغش را می گرفت، دلش پهلوی دیگ غذا بود، رویش نمی شد بگوید که اول شامم را بخورم بعد مرا ببرید!

روایتی درد ناک از یک جانباز شیمیایی

جانباز است آن هم از نوع شیمیایی که بیش از 50 درصدش را بنیاد شهید تایید کرده است، با دو فرزند دلبند و همسر مهربانش که عوارض شیمیایی آنها را هم در برگرفته است، نمی‏داند به درد خودش برسد با فرزندانش؛ با یاد دوستان شهیدش و تصویر امام و آقا که کنارش گذاشته خوش است.
ادامه مطلب ...

موشک جواب موشک

   

«مثل این که اولین بارش بود پا به منطقه عملیاتی می گذاشت. از آن آدم هایی بود که فکر می کرد مأمور شده است که انسانهای گناهکار، به خصوص عراقی های فریب خورده را به راه راست هدایت کرده، کلید بهشت را دستشان بدهد. شده بود مسؤول تبلیغات گردان. دیگر از دستش ذله شده بودیم. وقت و بی وقت بلندگوهای خط اول را به کار می انداخت و صدای نوحه و مارش عملیات تو آسمان پخش می شد و عراقی ها مگسی می شدند و هر چی مهمات داشتند سر مای بدبخت خالی می کردند. از رو هم نمی رفت. تا این که انگار طرف مقابل، یعنی عراقی ها هم دست به مقابله به مثل زدند و آن ها هم بلندگو آوردند و نمایش تکمیل شد. مسؤول تبلیغات برای این که روی آنها را کم کند، نوار «کربلا، کربلا، ما داریم می آییم» را گذاشت. لحظه ای بعد صدای نعره خری از بلندگوی عراقی ها پخش شد که: «آمدی، آمدی، خوش آمدی جانم به قربان شما. قدمت روی چشام. صفا آوردی تو برام!» تمام بچه ها از خنده ریسه رفتند و مسؤول تبلیغات رویش را کم کرد و کاسه کوزه اش را جمع کرد و رفت.» (ص 20)

علت قضا شدن نماز صبح

مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی با بیان اینکه با استغفار می‌توان از قضا شدن نماز صبح جلوگیری کرد، می‌گوید: برخی هنگام نماز صبح، نمی‌توانند به خاطر سنگینی بلند شوند که از آثار گناه است.

                               
به گزارش فارس، مرحوم آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی، شرح کوتاهی بر دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان دارد که به صورت مجموعه صوتی موجود است، متن این مجموعه شروح در ماه رمضان سال 89 از سوی گروه آیین و اندیشه خبرگزاری فارس پیاده و منتشر شد.
نظر به استقبال مخاطبان و مردم روزه‌دار از این شروح، یک بار دیگر باز نشر می‌شود:
* دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
«اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین»
خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانى شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده‌، اى شنواترین شنوایان!
* شرح فرازهای دعا
آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً» می‌گوید: در این بخش از دعا می‌خوانیم، خدایا سعی و تلاش ما در ماه رمضان را بپذیر! واژه «مشکوراً» به معنای «تشکر کن» است و مقصود آن در این دعا «بپذیر» و «قبول کن» است.

ادامه مطلب ...

تصویری ناراحت کننده از خانه خدا

به گزارش شیعه آنلاین، حدود دو سال از ساخت برج های آسمان‌خراش اطراف خانه خدا می گذرد. 

به رغم همه اعتراضات و نارضایتی مسلمانان سراسر جهان از ساخت چنین برج هایی در نزدیکی کعبه، اما آل سعود به احساسات مسلمانان توجهی نکرد و مانند کسی که برای املاک و ارث پدری خود تصمیم می گیرد، به ساخت و ساز خود ادامه دارد.

از اشکالاتی که در آن زمان به این برج ها گرفته می شد، شکل ظاهری آن بود که شباهت زیادی به نمادهای فراماسونری داشت.

دیگر اشکال اساسی که به این آسمان‌خراش ها گرفته می شد، سایه و تاریکی بود که بر روی کعبه می انداختند. 

در همین راستا طی چند روز اخیر تصویری از بالاترین طبقه یکی از این برج ها گرفته شده و در رسانه ها و سایت های اجتماعی جهان عرب منتشر شده که بسیار تأثیر گذار و ناراحت کننده بود و عمق جنایت آل سعود به خانه خدا را نشان می دهد. 

شاید در وهله نخست نگاه کردن به این تصویر، بسیار ساده و یا حتی زیبا به نظر بیاید، اما با کمی تفکر درباره آن، هر مسلمانی احساس انزجار و ناراحتی می کند زیرا با ساخت این برج ها، خانه خدا در زاویه ای قرار گرفته که گویا در زیر پا و محلی پست قرار دارد.

وهابیون و گناهان کبیره ی پسران شیخ زاید بر سرقبر پدرشان

 این قضیه مرا به یاد قصه ای انداخت که سال ۱۹۹۸ برایم پیش آمد، وقتی به حجّ بیت الله الحرام مشرف شدم و با جناب شیخ جلال الدین صغیر در منطقه معابده برخورد کردم. وی همراه با کاروان لبنانی به اسم الغدیر آمده بود. در ساختمان محلّ اقامت جناب شیخ، تصاویر مراجع عظام بر روی درهای بعثه های ویژه هر یکی از آنان نصب شده بود. در این اثناء یکی از اتباع وهابی با حالتی خشمگین از ماشین پیاده شد و فریاد کشید: وش هاااذ یاااع… 


                                                                                 

مترجم:فاطمه محمدی

   

ادامه مطلب ...

طنز/ رمزگشایی از پیامهای اخلاقی «خداحافظ بچه»!

طنز/ رمزگشایی از پیامهای اخلاقی «خداحافظ بچه»!

طنز، محمدرضا شهبازی: در پایان ماه مبارک رمضان سال گذشته روابط عمومی سیما با انتشار مطلبی، اقدام به رمزگشایی سریالهای ماه مبارک رمضان کرده و پیامهای اخلاقی هر یک را به رخ مخاطبان کم‌هوش رسانه ملی کشید. این اقدام صدا و سیما فصل نوینی در مسائل مربوط به رسانه باز کرد چرا که عده ای نادان تا حالا فکر می کردند کار رسانه ای یعنی انتقال مفاهیم با زبان هنری؛ اما با این کار سیما مشخص شد که کار رسانه ای یعنی عدم انتقال مفاهیم با کار هنری و انتقال مفاهیم با صدور اطلاعیه! این مهم نشان می دهد که سریال ویژه پخش کردن در ماه مبارک رمضان کاری بس واجب و مهم است که نمی توان از آن گذشت وگرنه روزه خلق الله مشکل دار میشود.

 

به هر حال ما هم از آنجا که شدیداً به این عصر نوین رسانه ای وارد شده‌ایم قصد داریم یکی از سریالهای امسال با عنوان «خداحافظ بچه» را رمزگشایی کرده و پرده از پیامهای اخلاقی آن برداریم. مخاطبان عزیز بعنوان مشق شب می توانند دو سریال دیگر امسال را رمزگشایی کرده و بعد کلی پیام اخلاقی بگیرند تا رستگار شوند!


اسراف کاغذ کار بدی است: در یکی از سکانسهای این سریال مرتضی علامت ضربدری را که 

ادامه مطلب ...

از فتوای خوردن گوشت جن تا پدیده شوم شیعه‌کشی/همه جنایات وهابیت

اندیشه‌های تخریب گر و بدعت گذار، تندروهای وهابی که در قرن هشتم با تعاریف سلفی احیاء شد، نشان از توطئه‌هایی دارد که دولت‌های استعمار گر بر علیه جامعه جهانی خصوصا دین اسلام طراحی کرده اند تا با ایجاد انشقاق و تفرقه میان امت اسلامی به اهداف سوء خود دست پیدا کنند.

*تاریخچه فرقه ضاله وهابیت 

در طول تاریخ اسلامی پیوسته افراد و گروههایی بوده اند که در فهم اسلام، گرایش به خشکی، جمود و تعصب افراطی داشته اند اگر چه برحسب شرایط تاریخی، فرهنگی، قدرت نفوذ چنین افرادی در نوسان بوده است. 
 

ادامه مطلب ...

وصیت‌نامه امام خمینی (ره)قسمت سوم

ادامه مطلب ...