برخورد مقتدرانه ناوگروه اعزامی ارتش با رژیم صهیونیستی

خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در حین مأموریت ناوگروه اعزامی به مدیترانه نیروهای رژیم صهیونیستی در دریا از نیروهای ما خواستند تا خود را معرفی کنند که با واکنش مقتدرانه ناوگروه اعزامی ارتش روبرو شدند.  

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح امروز (شنبه) در نشست خبری که به منظور بررسی دستاوردهای ماموریت اعزام ناوگروه ارتش به دریای مدیترانه برگزار شد، گفت: این ناوگروه دوازدهمین سری از ناوگروه‌های ارتش بود که اوایل بهمن برای انجام ماموریت یعنی برقراری خطوط ارتباطی کشورمان در خلیج عدن به این منطقه سفر کرد و تفاوت آن با ناوگروه‌های گذشته در این بود که تعدادی از دانشجویان دانشگاه دریایی امام خمینی(ره) نوشهر نیز در آن حضور داشتند که قرار بود تا علاوه بر ماموریت رزمی و اطلاعاتی این دانشجویان مراحل کارورزی خود را در این ماموریت پشت سر بگذارند.

سیاری خاطرنشان کرد: پس از انجام ماموریت در خلیج عدن، این ناوگروه جای خود را به ناوگروه سیزدهم داده و از طریق تنگه باب‌ المندب وارد دریای سرخ شد.


* درگیری ناو گروه ارتش با دزدان دریایی در ابتدای ورود به دریای سرخ


وی خاطرنشان کرد: در ابتدای ورود به دریای سرخ بود که یک کشتی تجاری هنگ‌کنگی مورد سوء قصد دزدان دریایی قرار گرفت که پس از درخواست از ناوگروه ایرانی، ناوشکن الوند به کمک آن رفته و دزدان را فراری داد و نفتکش هنگ‌کنگی را نیز تا خلیج عدن اسکورت کرد.


* تشرف کارکنان ناوگروه اعزامی به مکه مکرمه و مدینه منوره


فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: در ادامه این ماموریت ناوگروه اعزامی وارد بندرگاه جده در عربستان شد و پس از انجام هماهنگی‌ها در یکی از اسکله‌های جده پهلو گرفت و چند روز در آنجا مستقر شد که در این حین ناوگروه اعزامی برنامه‌های بازدیدی و ملاقاتی خود از مراکز مختلف عربستان و دیدار با مقامات عالی‎رتبه نظامی آنجا را انجام داد و نیروها توانستند به زیارت خانه خدا و مدینه منوره بروند.


* عبور ناوگروه از کانال سوئز بدون هیچ مشکلی انجام شد


سیاری ادامه داد: سپس ناوگروه به سمت کانال سوئز حرکت کرد و پس از هماهنگی با کشور مصر توانست از این کانال عبور کرده وارد مدیترانه شود.


وی یادآور شد: کانال سوئز در اختیار کشور مصر است و تنها کشورهایی می‌توانند از آنجا عبور کنند که در دشمنی و خصومت با این کشور نباشند.


فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما توانستیم هماهنگی‌های لازم را با مقامات این کشور انجام دهیم و در مورخ 3/ 12/ 89 بود که ناوگروه اعزامی از کانال سوئز رد شد.


سیاری با بیان اینکه این ماموریت پس از گذشت 32 سال از انقلاب اسلامی برای اولین بار صورت می گیرد، ‌گفت: این ماموریت نشان‌دهنده همان تدبیر رهبر معظم انقلاب است که یک سال و نیم پیش نیروی دریایی را یک نیروی راهبردی معرفی کرد.


* ناوگروه اعزامی اکنون برای ادامه ماموریت در دریای سرخ حضور دارد


وی افزود: ناوگروه اعزامی سپس وارد بندر لاذقیه سوریه شد و طی چند روز در این کشور با مقامات عالی‎رتبه نظامی از جمله فرماندهان نیروی دریایی، فرمانده نیروهای مسلح و وزیر دفاع سوریه دیدار و تعاملات مختلف صورت گرفت و در تاریخ 12/ 12/ 89 بود که ناوگروه اعزامی مجددا از کانال سوئز رد شده و به سمت دریای سرخ رفت که هم‎اینک در این دریا مشغول ادامه ماموریت است.


فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه کانال سوئز با عرض 60 متر و طول حدودا 170 کیلومتر برای عبور شرایط خاص خود را دارد،‌گفت: این ماموریت مستلزم مهارت خاص برای دریانوردی بود تا بتواند این مسیر 12 ساعته را با موفقیت طی کند.


* ابلاغ پیام دوستی به کشورهای منطقه، مهمترین ماموریت ناوگروه اعزامی


سیاری خاطرنشان کرد: ابلاغ پیام دوستی به کشورهای منطقه، تحکیم روابط با دیگر کشورها و پیام صلح و دوستی دانشجویان دانشگاه امام خمینی(ره) به دانشجویان دریایی کشورهای مختلف از جمله اهداف این ماموریت بود که همزمان با هفته وحدت و میلاد رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم با رمز "یا پیامبر اعظم صلّی الله علیک و آلک و سلّم " شروع شد.


وی خاطرنشان کرد: ما نیز با یک هیئت عالی‎رتبه از نیروی دریایی ارتش به سوریه رفتیم و در بندر لاذقیه ضمن استقبال از ناوگروه، دیدارهایی نیز با فرماندهان نیروهای مسلح این کشور داشتیم.


* ناوگروه کشور سوریه از بنادر جنوبی ایران بازدید می‌کند


فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت:‌در سوریه توافق کردیم تا این بازدیدهای متقابل ادامه داشته باشد و فرماندهان سوری از ما خواستند تا کارشناسان و مسئولان عالی‎رتبه خود را برای آشنایی با مراکز دریایی جمهوری اسلامی ایران به کشورمان اعزام کنند و همچنین قرار شد تا ناوگروه کشورر سوریه نیز از بنادر جنوبی ایران بازدید داشته باشد.


سیاری خاطرنشان کرد: در این ملاقات‌ها قرار شد تا نیروی دریایی ارتش سوریه به عنوان ناظر در رزمایش‌های ما و نیز در ماموریت‌های شمال هند شرکت کند و همچنین توافق شد تا تعاملات آموزشی در مقاطع مختلف چه در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های ما در شمال و چه در مراکز آموزشی تکاوران و تفنگداران در منجیل صورت بگیرد.


وی با بیان اینکه قرار شد تا در امور فنی تعمیر، نگهداری، بهینه‌سازی و حتی نوسازی تجهیزات همکاری‌هایی بین دو کشور صورت بگیرد، گفت: ما اعلام کردیم که آماده‌ایم تا تجهیزات ساحلی مانند موج‎شکن و اسکله در سوریه بسازیم.


* فشار رژیم صهیونیستی به مصر و سوریه برای جلوگیری از ماموریت ناوگروه ایرانی


فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه این ماموریت بنا بر برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفت، تاکید کرد: این کار تاثیر بسیار بزرگی بر منطقه داشت که نشان‎دهنده پیشرفت جمهوری اسلامی است و هرچند دشمنان ما از این موضوع ناراحتند اما ما از ناراحتی آنها خوشحال می‌شویم.


سیاری در ادامه به برخی کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از انجام این ماموریت اشاره کرد و گفت: آنها به مصر و حتی سوریه فشار آوردند تا هماهنگی‌های لازم با ما صورت نگیرد و حتی در مسیر تهدید کردند و قصد داشتند منطقه را خطرناک نشان دهند که ما به آن توجه نکردیم.


وی گفت: حتی در دریا نیروهای رژیم صهیونیستی از ناوگروه ما خواستند تا خودشان را معرفی کنند که ناوگروه ما به آنها اعلام کرد: "به شما ربطی ندارد و خفه شوید! " و پس از این بدون اعتنا به درخواست رژیم صهیونیستی به مسیر خود ادامه داد.


فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: آنها خیلی تلاش کردند برای ما ایجاد مشکل کنند اما قرار نبود ما از این مسائل بترسیم و این اقدام ما موجب ناراحتی و ترس رژیم صهیونیستی شد که حتی وزیر جنگ آنها نیز به این امر اذعان کرد و ما معتقدیم این موضوع به برکت همان رمز پیامبر اعظم(ص) بود.


* این مأموریت نشان داد تحریم‌ها بر ایران بی‌تأثیر است


سیاری نمایش توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی را از دیگر اهداف این ماموریت دانست و گفت: 32 سال است که کشور ما تحریم است و دشمن فکر می‌کرد این تحریم در زمینه‌های مختلف خصوصا آماده‌سازی یگان‌های شناوری ما تاثیر گذاشته اما این ماموریت‌ها نشان می‌دهد که این تحریم‌ها با شکست روبه‎رو شده است.


وی گفت: سفر نزدیک به 25 هزارکیلومتری این ناوگروه ثابت کرد که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بی‌تاثیر است و اقتدار نظام را به کشورهای منطقه و جهان نشان داد.


* اعزام ناوگروه به کشورهای دیگر ادامه خواهد داشت


فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه در طول ماموریت کشورهای مختلف ما را رصد می‌کردند و از آمادگی یگان‌های ما متعجب بودند، گفت: ما توانستیم نقش ایران در منطقه را به همه نشان دهیم و ثابت کنیم که هرکجا که ما منافعی داشته باشیم، برای دفاع از آن آماده‌ایم و این تدبیر رهبر معظم انقلاب است که هرچه می‌توانیم خود را در امور دفاعی توانمند سازیم.


سیاری در ادامه گفت: این اعزام ناوگروه به کشورها ادامه خواهد داشت و ما سعی داریم با موضوع ایران هراسی مقابله کنیم.


* جایگاه اول ایران در منطقه در خصوص توانمندی زیرسطحی‌ها


وی در ادامه در خصوص توانمندی نیروی دریایی در امر زیرسطحی‌ها نیز گفت: قبل از انقلاب و حتی ایام دفاع مقدس ما از این توانمندی‌ها محروم بودیم و در دهه هفتاد بود که اولین تجربیات خود را آزمایش کردیم و در طول این دو دهه به جایگاهی رسیده‌ایم که برای کشورهای منطقه قابل فهم نیست.


فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: کشورهایی که چند دهه در امر زیردریایی‌ها سرمایه‌گذاری کردند، امروز توانمندی ما را در خصوص نگهداری، تعمیر، بهینه‌سازی و حتی نوسازی ندارند و این نشان‎دهنده توان بالای ما است و اینکه ما خودمان تجهیزات‌مان را در داخل کشور تولید می‌کنیم.


* افزایش برد، سرعت و دقت موشک‌ها در دستور کار قرار دارد


سیاری در خصوص توان موشکی نیروی دریای نیز گفت: ما در این عرصه نیز در گذشته مانند دیگر موضوعات وابسته بودیم ولی امروز در تولید موشک‌های سطح به سطح، سطح به هوا و ساحل به دریا در وضعیت بسیار خوبی قرار داریم و خودکفا شده‌ایم و در ماه‌های اخیر نیز سامانه‌های جدید ساحل به دریا را تحویل گرفتیم و قدرت‌ دفاعی خود را بیش از گذشته ارتقا دادیم.


وی در پایان تصریح کرد: امروز علاوه بر کمیت به کیفیت موشک‌ها نیز توجه خاصی شده و این موشک‌ها از لحاظ برد، دقت و سرعت و مقابله با جنگ الکترونیک پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد