آل‌سعود مرتکب اشتباه بزرگی شد؛ آمریکا برای عربستان هم نقشه دارد

خبرگزاری فارس: مهدی کلهر، لشکرکشی عربستان را به بحرین برای سرکوب مردم این کشور با چراغ سبز آمریکا بازی ناخودآگاه آل سعود در پازل غرب و نتیجه این حرکت سعودی‌ها را حمله نظامی غرب به این کشور و تجزیه آن دانست.

مهدی کلهر مشاور سابق رئیس جمهور در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرگزاری فارس به تحلیل تحولات خاورمیانه پرداخت و با ذکر مقدمه‌ای در این زمینه‌، اظهار داشت: در دوران جنگ سرد بین اتحاد جماهیر شوروی به عنوان پرچمدار کمونیسم (ابرقدرت سرخ) و ایالات متحده، آمریکایی ها تزی را تحت عنوان "کمربند سبز " مطرح کردند.

وی که بیش از 40 سال یعنی پیش از جنگ 1967 تحولات خاورمیانه را پیگیری کرده است، افزود: بر اساس ایده مذکور، آمریکایی‌ها تلاش کردند کشورهای همسایه شوروی که بعد از جنگ جهانی دوم به شعار کمونیسم تمایل داشتند و مختص ایران هم نبودند و مصر، سوریه، ترکیه، لبنان، عراق، افغانستان و حتی پاکستان را در بر می‌گرفت، به سوی خود جذب کنند.

"در آن دوران شعار کمونیست‌ها عدالت‌ خواهی بود و می‌گفتند که می خواهیم فقر را ریشه‌کن و عدالت و مساوات برقرار کنیم و طبعا شعارهایی چون ظلم‌ستیزی به خصوص برای هنرمندان شجاع جاذب است و در آن ایام حزب توده توانست سرشناس ترین هنرمندان کشور همچون جلال آل‎احمد، نوشین، محمدرضا لطفی، هوشنگ ابتهاج و بهرام بیضایی را برای دوره‌ کوتاهی جذب کند ".

کلهر یادآور شد: حتی جلال آل‎احمد می‎گوید: من در حزب توده تا جایی پیش رفتم که در اتاق رئیس حزب شنیدم رادیو اعلام کرد: "اینجا مسکو؛ صدای ما را از شوروی می‎شنوید " و آنجا بود که فهمیدم باید برگردم. و اتفاقا هم برگشت و با خلیل مکی جبهه سوم را علیه حزب توده به وجود آوردند.

* تحرکات آمریکا در دوره جنگ سرد

مشاور سابق رئیس جمهور اظهار داشت: در جریان ملی شدن صنعت نفت که در عملیاتی تحت عنوان آژاکس در 28 مرداد توسط آمریکایی ها به براندازی منجر شد، استعدادهای قوی از کشور چه 53 نفر دوره رضاخان (گروه تقی ارانی که شهید مطهری او را قوی‎تر از کارل مارکس می‎دانست) و چه بعد از آن در دوره محمدرضا شاه، در حزب قدرتمندی چون حزب توده تجمع کرده بودند.

وی افزود: آمریکایی ها در دوره جنگ سرد به این نتیجه رسیدند که قبل از آنکه کشورهای اقماری شوروی سابق (بلوک شرق) جذب آنجا شوند و تبدیل به قیام و حرکتی شود که تنوان جلوی آن را گرفت، خودشان یک‎شبه انقلاب درست کنند که این برنامه در ایران توسط شاه معدوم تحت عنوان "انقلاب سفید " انجام شد.

کلهر ادامه داد: در ترکیه هم در زمان نظامی های لائیک همزمان چنین کاری صورت گرفت و بسته‌هایی هم در حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد، سیاست تهیه شد که به عنوان نمونه در آن زمان در ایران فیلمی به نام "وقتی پرستوها به لانه برمی‏گردند " توسط مجید محسنی ساخته شد که در ترکیه هم فیلمی با سناریوی مشابه به نام "عروس سیاه‌پوش " تولید شد و در پاکستان هم فیلمی شبیه این دو ساخته شده بود.

* انقلاب‌های قلابی در منطقه

مشاور سابق احمدی‌نژاد ایجاد انقلاب‌های بدلی در منطقه از سوی آمریکایی‌ها را دارای چند ویژگی دانست و گفت که یکی از این ویژگی ها آن بود که همه حکومت‌های اطراف اتحاد جماهیر شوروی دست‌نشانده و دیکتاتور بودند و تمام آنها از نظر مصادر حکومتی و اداری فاسد بودند و در واقع همه این کشورها به نوعی سنتی اداره می شدند.

"در این کشورها که مختص ایران هم نبود، نوعی حکومت ارباب و رعیتی و ملوک‌ ‌الطوایفی مستقر بود و در کشور ما شاه بدون دخالت در امور مناطق فقط خان یک منطقه را می دید و به قول قدیمی‎ها ده را می‎چاپید تا اینکه در زمان ریاست جمهوری جان.اف. کندی برنامه بسته‌بندی شده‎ای برای ایجاد شبه‎انقلاب با ظاهر مردم‌سالاری در این کشورها تهیه شد ".

کلهر افزود: در دی ماه 1340، شاه معدوم در ایران طرح انجمن‌های ولایتی و ایالتی را مطرح کرد که خود این انجمن ها به معنای حکومت‌های‌ پارلمانتاریستی یا شورای ولایات بود که از این طریق قصد داشت با عوام‌فریبی بگوید: من مانند ملکه انگلیس در امور دخالت ندارم و خود مردم متولی کارها هستند!

* تعویق 30ساله بیداری منطقه

وی تصریح کرد: دسیسه انجمن‌های ایالتی و ولایتی به شدت مورد نقد و حمله امام(ره) قرار گرفت که چون پدر ایشان توسط خان منطقه خودشان از بین رفته بود، با خان و خان‌سالاری مخالف بودند و فرموده بودند که: ما خان‌گزیده‌ایم. اما از سوی دیگر پشت پرده این توطئه را هم افشا کردند که حکومت دروغ می‌گوید و می‌ خواهد خان‌ها را به شهرها منتقل و روستائیان را در آنجا بار دیگر در کارخانجات کارگر خان‌ها کند.

"این حرکت یک فرمول حساب شده از سوی آمریکایی‌ها برای ایجاد کمربند سبز بود که گرچه در ایران توسط حضرت امام(ره) با هوشیاری ضربه خورد اما آمریکایی ها در کشورهای دیگر بازی را بردند و در نتیجه بیداری منطقه حدود 30 سال به تعویق افتاد ".

* حذف وزیر شاه داوود از شطرنج خاورمیانه

کلهر ادامه داد: حضرت امام پروسه مبارزه را کلید زد و با پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط شاه، شاه داوود شطرنج خاورمیانه که همان اسرائیل است، بی‏وزیر شد و لذا آمریکا به تکاپو افتاد و همه نیروی خود را روی دو رخ که یکی مصر و دیگری ترکیه بود، متمرکز کرد تا کمبود وزیر از دست رفته را جبران کند.

وی تصریح کرد: اتحاد جماهیر شوروی که درک درستی از تحولات نداشت، به افغانستان حمله کرد و ببرک کارمل و محمد ترکی به نصیحت امام برای پایان جنگ گوش نکردند و تصورشان این بود که با تسخیر افغانستان و کمونیست کردن این کشور، می‌توانند یک گام به آب‌های گرم نزدیک‌تر شوند.

* نقش امام(ره) در بیداری ملت‌های منطقه

مشاور سابق رئیس جمهور گفت: هند در آن زمان در تقسیم‌بندی‌های سیاسی جهان با شوروی بود و روس ها معتقد بودند پاکستان را هم ساندویچ می‌کنند و به تصرف خود درمی‌آورند که امام در نامه‌ای به صدر هیئت رئیسه وقت شوروی نوشت که شما بازی آمریکا را خوردید و به آنها توصیه کرد از افغانستان برگردند که البته گوش نکردند.

کلهر افزود: نامه امام به برژنف مانند نامه ایشان به گورباچف رهبر شوروی سابق بود که او هم توصیه‌های امام(ره) را مورد توجه قرار نداد و 12 سال بعد در مصاحبه‌ای اعلام کرد حسرت می‌خورم که نامه رهبر ایران را جدی نگرفتم و دقیق مورد توجه قرار ندادم.

وی ادامه داد: همان زمان من گفتم که نامه حضرت امام به گورباچف در مسکو باز شد اما در پکن خوانده شد و امروز چینی‌ها هرچه پیشرفت دارند، ناشی از گوش کردن به نصایح حضرت امام است ولی روس‎ها بازنده این قضیه بودند.

* توطئه آمریکا برای ایجاد تعادل جدید در خاورمیانه

"آمریکایی ها در دوره جنگ سرد به فراست افتادند در منطقه تعادل جدیدی ایجاد کنند و به همین دلیل جنگ عراق و ایران را راه انداختند؛ آن زمان عراق هم جزو بلوک شرق بود اما در پازل غرب بازی می‌کرد و فقط حضرت امام(ره) بودند که قبل از تصرف خرمشهر توسط ارتش بعثی فرمودند: امروز دست آمریکا از آستین صدام بیرون آمده است. و بعدها ثابت شد اگرچه سلاح‌های عراقی روسی بود، اما این جنگ را آمریکایی ها راه انداختند و شوروی هم مثل همیشه در خواب زمستانی بود ".

این کارشناس مسائل استراتژیک اظهار داشت: دستگاه اطلاعاتی روسیه (کا.گ.ب.) برای جمع‌کردن اطلاعات بسیار هزینه می‌کنند ولی با توجه به غرور نژادی روس‌ها، همواره غربی‌ها از اطلاعات آنها سوء‌استفاده می کنند و هنگامی که قرار است خرده اطلاعات مأخوذه را پردازش کنند، سر و کله جاسوسان انگلیسی و آمریکایی پیدا می‌شود و اطلاعات آنها با خرج روبل روسی برای تجزیه و تحلیل به واشنگتن و لندن می‌رود.

* تأسیس MI6 برای نفوذ انگلیس در مدیریت جهان

کلهر افزود: بیش از هزار مورد در دوره جنگ سرد دیده شده و آخرین مورد آن هم مربوط به ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی وقت ایران بود که در حزب توده عضویت داشت و اطلاعات ما را به سفارت شوروی در تهران می‌داد و این اطلاعات از آنجا توسط یک جاسوس دوجانبه به اینتلیجنت سرویس منتقل می‏شد و آنها هم اطلاعات را به CIA می‌دادند که در نهایت افضلی و چند نفر دیگر به جرم خیانت به کشور اعدام شدند.

وی اضافه کرد: سرویس جاسوسی انگلیس از جمله سرویس‌های اطلاعاتی است که شیوه کاری آن در جمع‌آوری، پردازش و نتیجه‌گیری از اطلاعات قابل تجزیه و تحلیل و مدّاقه است و اسناد دوره فتحعلی شاه قاجار (دو قرن پیش) نشان می‌دهد که از آن زمان MI6 فعال بوده که این سازمان اساسا برای آن تشکیل شده که برای هر شخصی در هر کجای دنیا تصور می شود در هر زمینه آدم برجسته‌ای می‌شود، پرونده ای تشکیل می دهد و خصوصیات شخصیتی وی را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

"اساس فلسفی نگاه گردانندگان این سازمان این است که زمین توسط خواص و انسان‌های ویژه اداره می‌شود و با آگاهی از همه نقاط قوت و ضعف و سلایق و علایق یک نفر، بالاخره می توان روزی از این اطلاعات جهت استفاده از وی برای نفوذ بهره برداری کرد و بر اساس آنچه تاکنون منتشر شده در طول تاریخ دو مرتبه اطلاعات MI6 بعد از ابرقدرتی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم با قیمت 8 و 18 میلیارد دلار توسط سازمان CIA خریداری شده است ".

* تبدیل مهر‌ه‎های انگلیسی به عناصر آمریکایی

مشاور سابق رئیس جمهور گفت: در آن زمان غیر از کشور هند که البته حالا دیگر جزو بلوک شرق نیست و بیشتر آمریکایی است، آمریکا مستعمرات انگلیس را از آنها تحویل گرفت و دیدیم که شاه 25 مرداد 1332 انگلیسی از ایران رفت و 28 مرداد آمریکایی برگشت و در واقع رجال سیاسی انگلوفیل به آمریکافیل تبدیل شدند.

* امام خمینی: انقلاب اسلامی صادر شد

کلهر افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکا با چالش بزرگی مواجه شد که باید برای آن تدبیری می‌اندیشید؛ چون فقط ایران را از دست نداده بود بلکه از صدور انقلاب در منطقه هراس داشت و حضرت امام در سال‌های آخر حیات نورانی‌شان به صراحت فرمودند: انقلاب ما صادر شد. و این جمله درست و دقیقی است.

وی اضافه کرد: اگرچه امروز رهبری تحولات منطقه با ایران نیست و به دلیل آنکه اساساً رهبری کار میدانی است، نمی تواند باشد اما حتما الگوی تحولات و انقلاب‌های منطقه انقلاب اسلامی ایران است و تردید نکنید که ایران در این عرصه خط‎‌شکن است و این مسئله را پیش از متفکران ما، متفکران غربی به روشنی درک کردند.

* رابطه انقلاب اسلامی و انقلاب هند با نهضت حسینی

"درست است که قبل از انقلاب اسلامی ایران گاندی هم در هند برای خروج انگلیسی‌ها انقلابی شبیه انقلاب ما برخاسته از قیام امام حسین علیه السّلام و نهضت عاشورا انجام داد اما بین انقلاب او و انقلاب اسلامی تفاوت وجود دارد؛ قیام مردم هند مستقیما علیه نیروهای خارجی حاکم بر هند بود و آنها با دشمن خود بی‌واسطه رودررو بودند در حالی که در ایران یک ایرانی مقابل مردم قرار داشت و ارتشی با مردم مواجه بود که فرزند خود ملت بود و اتفاقا اکثریت آنها واقعا این آب و خاک را دوست داشتند ".

کلهر تصریح کرد: تردیدی نیست که الگوی انقلاب هند و انقلاب اسلامی قیام امام حسین علیه السّلام و نهضت عاشورا بود اما کار حضرت امام به مراتب سخت‌تر از کار گاندی بود؛ چون باید حکومت را از چنگال نامرئی خارجی که در هند این چنگال مشاهده می‌شد، خارج می‌ کرد و حتی در مصر هم کار امروز مردم به مراتب دشوارتر از کار ژنرال نجیب است که با کمک افسران نظامی از جمله جمال عبدالناصر و حسنی مبارک کانال سوئز را از دست فرانسه و انگلیس نجات داد و ملی کرد.

* طرح 30ساله آمریکا برای ایجاد خاورمیانه نوین

وی با بیان اینکه نباید درباره تحولات امروز خاورمیانه و شمال آفریقا ساده‌انگاری شود اما ظاهرا با این تحولات ساده برخورد می‌شود، گفت: در دولت بوش طرحی تحت عنوان خاورمیانه نوین مطرح شد که اصلا شعار نبود بلکه این طرح پروژه‌ای بود که آمریکایی‌ها حدود 30 سال درباره آن تحقیق و بررسی کردند که البته شباهت‌هایی با طرح انقلاب سفید یا انقلاب‌های بدلی جان‌ اف. ‌کندی داشت.

کلهر ادامه داد: آمریکایی ها می‌دانستند که الگوی انقلاب اسلامی ایران بالاخره منطقه را تکان خواهد داد و به همین دلیل به این فکر افتادند تا قبل از آنکه منطقه دچار انقلاب‌های واقعی شود، شبه‎انقلاب‌هایی با ظاهر مردم‌سالار درست کنند و به ظاهر بساط حکام فاسد دست‌نشانده غرب را برچینند.

"فساد خصیصه مشترک همه حکام وابسته به غرب است و فقط محمدرضا شاه فاسد نبود، بلکه حسنی مبارک، بن علی و علی عبدالله صالح هم فاسد هستند و اساسا نظام غرب از آدم صالح و برخوردار از پشتیبانی ملت که نیازی به حمایت دیگران ندارد، پشتیبانی نمی‌کند ".

* راز تعویق در اجرای طرح خاورمیانه جدید

مشاور سابق احمدی‌نژاد گفت: ایده خاورمیانه جدید که توسط کاندولیزا رایس وزیر خارجه سابق آمریکا مطرح شد، در حقیقت دومینویی بود که باید اجرا می‌شد اما به دلیل وقوع جنگ 33 روزه اسراییل با حزب‌الله در سال 2005 که با هدف خلع سلاح جریان مقاومت در لبنان و 3 ماه زودتر از برنامه رخ داد و جنگ 22 روزه، عملیاتی نشد.

کلهر افزود: بر اساس طراحی های صورت گرفته در این دو جنگ، قرار بود اسراییل در چارچوب استراتژی ژئوپولیتیک خود، سواحل مدیترانه را که یک بار بخشی از آن را تا بیروت گرفته و چند سال هم بر آن حاکم بود، تصرف کرده و راه شمالی سوریه را به این دریا قطع کند و دامنه کار را تا ترکیه بکشاند.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان ترکیه وضعیتی داشت که نیروهای امنیتی، نظامی و اطلاعاتی این کشور دوست و هم‌پیمان آمریکا و اسراییل محسوب می شدند و حتی با آنها مانور مشترک هم انجام می‌دادند و از سوی دیگر عراق را هم تصرف کرده بودند و در جنوب سوریه هم اسراییل قرار داشت و لذا این کشور کاملا محاصره بود.

* شکل‎گیری هسته مقاومت عربی توسط سوریه

"بعد از سقوط شاه در نقطه حساس منطقه درست در کنار شاه داوود شطرنج خاورمیانه، تنها نقطه ضعف آمریکا سوریه بود که در جریان جنگ 6 روزه 1967 در زمان ریاست جمهوری مصطفی طلاس و فرماندهی حافظ اسد در نیروی هوایی حاضر نشد آتش‌بس کامل مورد پذیرش مصر و اردن را بپذیرد ".

* تأکید اسراییل بر حذف مبارک از صحنه قدرت

کلهر متذکر شد: در واقع آنها متوجه شدند که هسته مقاومت در منطقه عربی به تنهایی توسط حافظ اسد شکل گرفته و لذا اینها باید سوریه را به عنوان نماد مقاومت عربی اسلامی فلج می‌کردند تا شبه‎انقلاب‌هایی را در منطقه شکل دهند و از این منظر بود که حدود 3 سال قبل روزنامه هاآرتص ارگان ارتش اسراییل نوشت حسنی مبارک - که از او اسراییلی‌تر در منطقه نداشتیم - باید برود.

وی درباره دلیل این مسئله توضیح داد: قرار بود در قالب طرح خاورمیانه جدید آمریکایی شبه‎انقلاب‌هایی در مصر، لیبی، یمن و کشورهای جنوب خلیج فارس رخ دهد تا ملت‌ها از رفتن شاهان و حاکمان فاسد خود راضی شوند و در واقع از این طریق یک فرصت 30 ساله دیگر برای غربی‌ها ایجاد شود.

"آنها برای اجرای این ایده خود راه‌هایی را طی کردند که برداشتن حکام جور حالت قیام‌های مردمی هم داشته باشد؛ چون می‌دانستند که اگر معلوم شود منشأ این اتفاقات خارجی است، مردم منطقه مقاومت می‌کنند و از سوی دیگر قرار بود اشتباهاتی را که در دوره شاه معدوم مرتکب شدند، تکرار نکنند ".

* اشتباه غرب نسبت به انقلاب اسلامی ایران

این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: یکی از اشتباهات غربی ها درباره انقلاب اسلامی ایران این بود که اجازه دادند شاه از کشور خارج شود که تاکنون تاوان آن را می‌پردازند و به همین دلیل وقتی مبارک خواست بعد از اقامت در شرم ‌الشیخ، از مسیر ایلات به آمریکا برود، گفتند: برگرد! و حتی بن‌ علی که قصد فرار داشت، در عربستان نگه داشتند و وزیر جنگ آمریکا به علی عبدالله صالح هم صراحتا گفت که نمی‌تواند از یمن خارج شود.

کلهر افزود: آنها می دانستند که با خروج حاکمان منطقه از این کشورها، عملا نیروهای خشن نظامی غارتگر منفعل و کرخ می‌‌شوند و بر همین اساس یقین بدانید تمام این رجال را مانند صدام حسین برای لحظه مورد نیاز خود نگه می‌دارند تا برای رضایت مردم یا برای باج دادن به حکومت بعدی برای سازش با آنها، قربانی کنند.

* نسخه‌های آمریکایی برای کشورهای منطقه

وی خاطرنشان کرد: تردید نکنید که ما به سهولت از طرح خاورمیانه جدید عبور کردیم و عملیات آنها با شکست مواجه شده است اما آنها از این ایده عبور نکرده اند و همچنان آن را در دستور کار دارند اما فقط آن را به روز کرده اند و برای هر کشور هم نقشه جداگانه دارند و لذا خواهید دید که ماجرای لیبی و معمر قذافی خیلی شبیه ماجرای عراق و صدام است اما ماجرای مصر و مبارک شباهتی به این سناریو ندارد و تونس و بن علی و بحث بحرین و آل خلیفه هم شکل دیگری دارد.

مشاور سابق رئیس جمهور در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با فارس از دخالت عربستان و امارات در غائله بحرین انتقاد کرد و گفت: اشتباه بزرگ عربستان و امارات همان اشتباه صدام در حمله به کویت بود که با سوت داور آمریکایی با مغز به باتلاق کویت افتاد و باید گفت کاری که حاکمان این دو کشور برای سرکوب مردم بحرین انجام دادند، کار آمریکا برای وارد کردن ضربه نهایی به این دو کشور و استیلا بر آنها را آسان کرد.

* نقشه آمریکا برای امارات و عربستان

کلهر افزود: امارات جمعیتی ندارد اما از نظر سردمداران کاخ سفید تمام سواحل جنوبی خلیج فارس و حتی کویت جزو خاورمیانه جدیدند که بر اساس نقشه طراحی شده باید به تصرف آمریکا درآید و فقط حرمین شریفین است که فعلا به خاطر پرهیز از تحریک احساسات مسلمانان از شر آنها در امان است.

وی ادامه داد: در این طرح آمریکایی ها از پشت بحرین تا دریای سرخ، عربستان و کل مناطق نفتی را تصرف می کنند و حتی تسخیر بخشی از مسقط و عمان هم جزو برنامه های آنهاست و اینکه آمریکایی ها در بحث لیبی اروپایی ها را تحریک و تحریص کردند و بالاخره کار را هم به ناتو سپردند، روشن بود که می خواهند دست اروپا را با تمام مشکلات اقتصادی که دارد، در حنا بگذارند و خودشان با شراکت فرانسه مناطق نفت‎خیز خلیج فارس را تصرف کنند.

"آمریکا اساساً امارات و عربستان را درگیر بحرین کرد تا حکام این کشورها منفور ملت‌های منطقه شوند تا وقتی این کشورها را تصرف کرد، مثل عراقی ها، اماراتی‌ها و عربستانی‌ها هم خوشحال شوند؛ وگرنه برای آنها سرکوب چند نفر انسان بی‏سلاح آسان بود و نیازی نبود که این همه نیرو از کشورهای دیگر گسیل شود ".

* بازگشت دومینوی غربی با هوشیاری مردم سوریه

کلهر در عین حال گفت که خداوند دشمنان را دچار مکر خوشان کرد و اتفاق هفته گذشته در سوریه و راهپیمایی بزرگ حمایت‌آمیز مردم این کشور از بشار اسد، حرکت بی‌نظیری بود که کاملا بازی آمریکایی ها را به هم زد و مسیر دومینوی غربی‌ها را تغییر داد و به سوی خودشان که در رأس این دومینو قرار دارند، بازگرداند.

وی با تاکید بر اینکه حرکت آگاهانه مردم سوریه ضربه بزرگی به پیکره نقشه خاورمیانه جدید آمریکا زد که هنوز مبهوت آن هستند و رهبری و مردم سوریه باید قدر نقش فوق العاده تعیین کننده خود را در تحولات جاری بدانند و مراقب توطئه‌ها باشند، در عین حال گفت که آمریکا هم چاره ای جز ادامه این سناریوی قطعا بازنده را ندارد.

* جدال اصلی امروز؛ جنگ اقتصادی غرب با چین

مشاور سابق احمدی‌نژاد جدال اصلی امروز را جنگ اقتصادی غرب با چین دانست و گفت: چین به عنوان قدرت فائق اقتصادی جهان وابسته به انرژی نفت است و نزدیک‌ترین و ارزان‌ترین انرژی هم متعلق به خلیج فارس است که برای چینی‏ها حکم شریان انرژی را دارد؛ چون آنها از آمریکا نمی توانند نفت بیاورند و آوردن نفت مدیترانه هم برای آنها گران تمام می شود.

کلهر افزود: اوباما صریحاً از چینی‌ها خواست که قیمت "یوآن " را بالا ببرند اما آنها توجه نکردند و به همین دلیل آمریکایی‌ها قیمت "دلار " را پایین آوردند و الآن موازنه دلار نسبت به "یورو " و سایر ارزها نصف سال گذشته است و چاپ اسکناس های 100 و 200 دلاری نشانگر رضایت آنها از کاهش واردات و افزایش صادرات است.

وی اضافه کرد: رهبر فرزانه انقلاب هم فرمودند آمریکایی‌ها به ورشکستگی و فقر ملت خود راضی هستند که این فرمایش ایشان بسیار درست و حکیمانه است؛ چون آنها برای حفظ سرمایه‌داران و نجات مستربانک و آن‎هم نه بانک‌های خرد، دلار را وارد بازار کردند.

"از زمان به قدرت رسیدن اوباما تا سخنرانی اخیر وی تا به حال از واژه دموکراسی استفاده نکرده بود؛ چون او اساساً مسئول تصفیه حساب کاپیتالیسم جهانی است و آمده تا نگذارد ورشکستگی نظام سرمایه‌داری به فروپاشی منجر شود و کاهش ارزش دلار به یک‎سوم و یا یک چهارم هم از مأموریت‌های اوست ".

* ناکامی آمریکا در بازی افغانستان بزرگ

این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: یکی از سناریوهای آمریکایی ها که تا چند ماه پیش هم آن را پیگیری می کردند اما ناکام ماندند، بازی "افغانستان بزرگ " بود که نمایش آن را هم در برادوی به روی صحنه بردند که بر اساس آن قرار بود با آوردن دالایی لاما به عنوان مهره پیاده شطرنج منطقه از هند، در ارتفاعات تبت کشوری برهمایی - بودایی ایجاد و رابطه زمینی چین با غرب را قطع و از این طریق طبق قانون بازی شطرنج، شاید پیاده ای را تبدیل به وزیر کنند.

* دزدان دریایی در خدمت طراحان خاورمیانه آمریکایی

کلهر افزود: تنها راه ارتباطی چین با غرب دور زدن شبه‎قاره هند از مسیر دریا بود و به همین دلیل آنها قبلا تدارک دزدان دریایی سومالی را دیده بودند، بستن خلیج عدن را برنامه ریزی کرده بودند و هزینه صادرات و واردات را آن‎قدر برای چین بالا برده بودند که این کشور را مجبور به تمکین از سیاست های خود کنند.

وی ادامه داد: قرار بود بر اساس این طرح، افغانستان به سه کشور تقسیم و پاکستان هم حداقل به دو کشور تبدیل شود اما با هوشیاری چین قبل از زمستان گذشته که نیروهای نظامی خود را در مرزهایش با کشورهای جنوبی در ارتفاعات تبت مستقر و اوضاع را کنترل کرد، بازی افغانستان بزرگ انجام نشد.

* برکات سیل برای پاکستانی‎ها

کلهر تصریح کرد: گرچه حادثه سیل پاکستان تألم‌بار است اما برای پاکستانی‌ها یک حسن داشت و آن‎هم این بود که ناتو و آمریکا نتوانستند نیروهای خود را در آن زمان از افغانستان منتقل و پاکستان را تجزیه کنند و این هم مزید بر علت شد تا بازی ایجاد کشور بودایی تبت و کشور باریک پشتونستان (شامل بخشی از افغانستان و بخشی از پاکستان) به عنوان دو لایه محافظتی چین شکست بخورد.

وی متذکر شد که امروز چینی ها می‌توانند با سرمایه‌گذاری خود لوله‌ گازی را که از ایران به پاکستان منتقل شده، مستقیما به طور زمینی به ارتفاعات تبت منتقل کنند و غرب هیچ راهی برای تحت فشار قرار دادن این کشور جز اینکه نیروهایش را در خلیج فارس متمرکز کند، ندارد.

"آنها به شمال خلیج فارس که نمی‌توانند کاری داشته باشند و تنها راهی که برای آنها مانده، این است که فقط کشورهای جنوبی خلیج فارس را به طور یک‎سره تصرف کنند تا به منابع عظیم نفتی و گازی در جنوب و غرب خلیج فارس که کویت است، تسلط یابند ".

* از پایگاه نظامی آمریکا در منطقه تا تلاش برای استیلا بر شیرهای نفت

مشاور سابق رئیس جمهور گفت: شاید بگویید آمریکایی‌ها در خلیج فارس پایگاه دارند و نیازی نبود این همه هزینه کنند اما بین داشتن پایگاه و تسلط کامل بر یک کشور تفاوت وجود دارد و کسی که پایگاه دارد، حکم مهمان را دارد که صاحب‏خانه هر از گاه خرده فرمایشات خود را مطرح می‌کنند اما وقتی شیر نفت کامل در دست آنها باشد، خیالشان راحت است.

کلهر افزود: به عنوان مثال اگر امروز ملت عربستان ترجیح دهد حکومت ظالم‌ این کشور توسط یک نیروی نظامی خارجی سرکوب شود، غربی ها وارد عمل شده و بر این منطقه استیلا می‌یابند و آن را خواست اعراب برای استقرار دموکراسی می نامند و این دقیقا اشتباهی است که برخی انقلابیون عراق کردند که هنوز هم تاوانش را می‌دهند.

* توصیه قرآنی به انقلابیون لیبی

وی اضافه کرد: انقلابیون لیبی هم متأسفانه در حال تکرار این اشتباه هستند و به این آیه شریفه قرآن کریم توجه ندارند که در سوره هود می‌فرماید: "ولاترکنوا الی‌ الذین ظلموا فتمسکم النار " یعنی به اهل ظلم تکیه نکنید و آنها را رکن قرار ندهید و با ظالمان دوست و همدست نشوید که مانند لمس کردن آتش است و شما را می‌سوزاند.

"متأسفانه انقلابیون عراقی که سال‎ها در راه مبارزه با رژیم صدام شهید داده بودند و حتی شیعیانی که به عنوان معارض از عراق خارج شده و در ایران بودند، در پایان جنگ آمریکا با عراق که آمریکا نشست مخالفین صدام را در واشنگتن برگزار کرد، در آن کنفرانس شرکت کردند و این اتکا، در واقع رسمیت‌ بخشیدن به اشغال این کشور توسط دیکتاتورهای ظالم‌تر و مستبدتر از صدام و افروختن آتشی بود که هنوز سوزان است ".

کلهر بر همین اساس معتقد است که انقلابیون لیبی باید به صراحت به آمریکایی و اروپایی‌ها می‌گفتند که ما نیازی به شما نداریم؛ چرا که به نظر او حتما میزان کشتاری که قذافی در این کشور انجام می‌داد، بیشتر از این میزان نبود که اکنون ناتو به عنوان اشتباه در حال انجام آن است.

* ایران و رهبری تحولات منطقه؛ فقط الگوی ملت‌ها هستیم

مشاور سابق رئیس جمهور درباره استراتژی ایران و دیگر کشورهای منطقه در قبال تحولات جاری گفت: تأکید می‌کنم ایران نمی‌تواند تحولات منطقه را رهبری کند و خداوند هم به صراحت در قرآن کریم می‌فرماید: هرجا پیامبر فرستادیم، از قوم و قبیله خودشان مبعوث شده‌اند. و اصلاً رهبری از راه دور معنا ندارد اما انقلابیون لیبی می توانند الگوی قیام خود را با دقت ببینند و با اصول اسلامی تطبیق دهند.

وی افزود: قیام و انقلاب مانند اثر انگشت است و هر کشوری باید قیام و انقلاب خود را انجام دهد و نمی‌توان برای ملت‌ها نسخه‌نویسی کرد و دلیل آن‏هم این است که آزادی دادنی نیست، بلکه گرفتنی است اما مهم این است که بزرگان ملت‌ها در منطقه مفهوم استقلال را به خوبی درک کنند و جدی بگیرند؛ چرا که زمانی فشارها و سختی‌ها به حدی می‌رسد که انسان تصور می‌کند ظالم دیروز می‌تواند ناجی او باشد، اما این تصور غلط است.

* آن که آخرین ضربه را تحمل می‎کند، برنده جنگ اراده‌هاست

کلهر با تأکید بر لزوم توجه به دستورات شفاف قرآنی از سوی ملت‌های منطقه و با بیان اینکه "لیبی مرداب بلاتردید اروپایی‌هاست و عربستان و جنوب خلیج فارس گرداب آمریکایی‌ها خواهد بود "، متذکر شد: اگر انقلابیون منطقه توجه داشته باشند که این جنگ، جنگ اراده‌هاست و کسی که اولین ضربه را می‌زند برنده نیست، بلکه بر اساس آموزه‌های امام راحل(ره) آن که آخرین ضربه را تحمل می‌کند پیروز است، از وضعیت فعلی فائق بیرون می‌آیند.

وی بر همین اساس می گوید نظام‌های مردمی و مستقل در منطقه از جمله جمهوری اسلامی نمی توانند بیش از کمک‌های انسان‌دوستانه و حمایت سیاسی از حرکت ملت‌ها، کاری انجام دهند، در عین حال مأموریت اصلی این کشورها را کمک‎رسانی در امر سازندگی بعد از پیروزی انقلابیون دانست.

* نقش نظام‌های مردمی و مستقل در تحولات آینده

کلهر گفت که نظام‌های مردم‌سالار در منطقه باید به فکر دوره بعد از نتیجه‌گیری از این قیام‌ها باشند؛ چرا که وقتی ملتی بند نافش از غرب قطع می‌شود، نیازمند حمایت علمی، صنعتی، ‌اقتصادی، نظامی و آموزشی است.

مشاور سابق احمدی‌نژاد اظهار داشت: ایران حدود 4 سال به آمریکایی‌ها نصیحت کرد که از افغانستان و عراق بروند و به مرزهای خود برگردند اما آنها گوش نکردند و دامنه جنگ‌افروزی را گسترش دادند و حالا از مرزی که بتوانند در مسیر درست حرکت کنند عبور کرده‌اند و دیگر نمی‌توانند از باتلاقی که در آن پا نهاده‌اند، بازگردند.

* تکرار اشتباه صدام حتماً تاوان دارد

وی افزود: به‎جز ملت سوریه که در بازی اخیر غربی‎ها ضربه‌ای به آنها زد که سالها طول می‌کشد تا از گیجی آن خارج شوند و نباید این ضرب‏شست آگاهانه را دست‏کم گرفت، همه کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس دچار تکرار اشتباه صدام در قضیه کویت شدند که قطعاً تاوان آن را می‌پردازند.

کلهر که در سال 77 که نواز شریف رئیس جمهور پاکستان بود و دولت او طالبان را به رسمیت شناخته بود و تجهیز می‌کرد، به سفیر این کشور هشدار داده بود افغانستان کویت پاکستان است و باید مراقب باشند با سر در این باتلاق نروند، می‏گوید: فراموش نکنید فاصله بین حمله صدام به کویت با تشویق و حمایت آمریکایی‌ها تا زمان حمله آمریکا و شرکایش به عراق کمتر از دو سال بود.

"صدام با همه حماقتش می دانست که حمله به کویت کار غیرمتعارفی است اما قبل از حمله، آمریکایی ها با ارسال پیام‌هایی او را نسبت به انجام این کار مطمئن کردند و وزیر دفاع آمریکا در زمان بوش پدر، در آخرین پیامش به صدام گفت که مسائل خاورمیانه و اختلافات مرزی عراق با کشورهای دیگر هیچ ربطی به آمریکا ندارد و در واقع با این چراغ سبز، صدام را اغفال کرد ".

وی بر همین اساس یادآور شد: اینکه وزیر جنگ آمریکا به عربستان سفر می کند و فردای آن روز تعدادی پلیس برای قتل‎عام مردم بحرین اعزام می‌شوند، واقعا تأمل‎برانگیز است؛ در حالی که خود غربی‌ها می‌توانستند مخالفین بحرینی را سرکوب کنند و نیازی به گسیل نیرو از کشورهای دیگر نبود.

به اعتقاد کلهر، قصد آمریکایی‎ها این است که ملت عربستان از حکام خود به تنگ آیند و نسبت به اشغال کشورشان توسط آنها رضایت دهند و عکس‌‌العملی در برابر اشغالگران نداشته باشند؛ چنانکه عراقی‌ها هنگام حمله به صدام که او را ظالم‌تر از مهاجمان به کشورشان می‌دانستند، مقابل نیروهای خارجی عکس‌العمل نشان ندادند.

* ذلت آمریکا و پیام‌های ملتمسانه برای ایران مقتدر

وی در عین حال خاستگاه ارسال پیام از سوی آمریکایی ها برای کشورها را متفاوت دانست و با اشاره به پیام باراک اوباما رئیس جمهور و پیغام هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در آغاز سال جدید، این پیام‌ها را ناشی از هراس آنها از اقتدار جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: آمریکایی ها با این پیام‌ها می خواستند اطمینان دهند که کاری با ما ندارند اما همان‏طور که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند ما گول آنها را نمی‏خوریم و می‏دانیم این لفاظی‏ها به خاطر آن است که آنها اساساً جرأت ندارند کوچک‌ترین ضربه‎ای را به ایران وارد کنند.

* حمله نظامی آمریکا به عربستان و تجزیه این کشور

مشاور سابق رئیس جمهور با بیان اینکه نباید به اشتباه تصور کرد بازی تمام شده یا با تحولات یمن خاتمه می‌یابد یا محدود به همین کشورهایی می‌شود که امروز درگیر تحولات هستند، گفت: آمریکا برای عربستان نقشه‌ای ‌مشابه عراق و لیبی طراحی کرده و قطعا به این کشور هم حمله نظامی می‌کند تا آن را تجزیه کند.

وی افزود: آمریکایی‌ها بیش از یک پل برمر دارند که بخواهند با تکه تکه کردن عربستان بر سر چاه‌های نفت این کشور بگذارند و نیروهای نظامی را در نقاط این کشور مستقر کنند تا مردم احساس کنند نیمچه دموکراسی و آزادی در کنار امنیت برای آنها فراهم شده است.

* جلیقه انتحاری صهیونیستی بر قامت اروپا و آمریکا

کلهر تنها نکته تعجب‌برانگیز در این زمینه را آغاز دومینوی آفریقا توسط آمریکا همزمان با دومینوی خاورمیانه جدید عنوان کرد و گفت: قرار بود آنها بعد از نتیجه‌گیری از بازی خاورمیانه نوین دومینوی آفریقا را شروع کنند اما فریب صهیونیست‌ها را خوردند و اسراییلی ها با تحریک آنها به آغاز زودهنگام این برنامه، جلیقه انتحاری را به زور ابتدا تن اروپایی ها کردند که مشکلات داخلی فراوانی دارند و بعد بر اندام آمریکایی ها پوشاندند.

به اعتقاد کلهر، اینکه آنجلا مرکل صدراعظم آلمان حاضر نشده وارد این بازی بزرگ شود، به خاطر انسان‌دوستی آنها نیست؛ چون جنایات آنها در افغانستان کمتر از جنایات آمریکایی ها نیست بلکه آلمان‌ها از ترس از این مهلکه فرار کرده‌اند اما آمریکایی ها و صهیونیست‌ها بالاخره آنها را هم درگیر می کنند.

* موضع روسیه، چین و ترکیه در قبال تحولات منطقه

مشاور سابق رئیس جمهور درباره موضع روسیه، چین و ترکیه درباره تحولات منطقه هم توضیح داد: روسیه در دوره ولادیمیر پوتین برای مدت کوتاهی از خواب زمستانی خود که از سال 1948 میلادی گرفتار آن شده بود، بیرون آمد و سیاست خارجی اتحاد جماهیر شوروی که بعداً فدراسیون روسیه شد، اندکی تغییر یافت اما مجدداً روس‎ها در خواب فرو رفتند.

وی اضافه کرد: مواضع اخیر روسیه بسیار ناچیزتر از اندازه بازی بزرگ آمریکایی‌ها در منطقه بود اما چین در برابر این تحرکات آگاهانه عمل کرد و تنها یک اشکال استراتژی در سیاست خارجی این کشور وجود دارد که باید آن را مورد توجه قرار دهد و هوشیارتر عمل کنند.

"سیاست خارجی چین چند بار متناسب با شرایط تغییر کرد اما استراتژی کلی آنها این است که تا جایی که ممکن است از درگیری پرهیز کنند و هرچه دارند برای جنگ اقتصادی بگذارند؛ آنها سال گذشته در بحث بازی افغانستان بزرگ و دالایی لاما خیلی خوب عمل کردند اما معتقدم که با سیاست‌های فعلی نمی‌توانند از مهلکه بازی جدید غرب نجات یابند ".

* زلزله ژاپن متزلزل‎کننده اقتصاد آمریکایی

این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: زلزله و سونامی ژاپن به عنوان دومین کشور صنعتی دنیا و بزرگ‌ترین شریک اقتصادی آمریکا هم فرصت خوبی برای به هم زدن بازی غربی‌هاست که ضربه بزرگی به پیکره آنها وارد کرد و علت سانسور شدید خبری تحولات این کشور هم، ناشی از همین است.

کلهر افزود: امروز شما می‌بینید اخبار زلزله ژاپن محرمانه‌تر از اخبار حمله بوش پدر به عراق است و آمریکایی‌ها باور دارند با انتشار خبر سقوط "ین " به محاق می‌روند و به همین دلیل هرگاه خبر جدیدی در این زمینه مطرح می‌شود، شبکه رسانه‌ای نظام سلطه تصویر جدیدی از سونامی به نمایش می‌گذارد تا آن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی با بیان اینکه بورس توکیو همان بورس نیویورک است، خاطرنشان کرد: اتفاقی که در ژاپن افتاده فعلاً تابوت آمریکایی ها را ساخته تا ببینیم چه زمانی گور خود را در مناطق نفتی می‌کنند اما مجموعاً این تحولات به نفع ملت‌های دنیاست و تلاش آنها برای مخفی ماندن خبر سقوط ین فقط تا پایان اردیبهشت ماه دوام خواهد داشت.

کلهر معتقد است "ترکیه در بحث تحولات اخیر بسیار هوشمندانه عمل کرد و الگوها را درست تشخیص داد که رجب طیب اردوغان از عبارت کربلا برای وقایع بحرین نام برد و رایزنی‌های مفصلی هم برای پایان غائله به نفع انقلابیون بحرینی انجام داده است ".

* ویکی لیکس در خدمت جنگ هوشمند آمریکایی

مشاور رسانه ای سابق احمدی نژاد "ویکی لیکس " را هم در مسیر بازی خاورمیانه جدید آمریکایی ارزیابی کرد و گفت: یک بار کلینتون گفته بود که ما به دنبال یک بسته هوشمند در همه زمینه‌ها هستیم و از این رو حتی پروژه ویکی لیکس را خارج از طرح خاورمیانه جدید آمریکا نمی‌بینم.

وی افزود: داستان ویکی لیکس مرا یاد حوادث ویتنام می‌اندازد که آمریکایی‌ها تلاش کردند جنگ خود را با این کشور درگیری مناطق جنوبی و شمالی آن نشان دهند و یادم هست که در آن زمان خبرنگاران را از میدان سایگون به منطقه‌ای منتقل کردند و جلوی دوربین‌ها یک ژنرال ویتنام جنوبی با گلوله به مغز یک ویت‌کنگ شلیک کرد که عکس وحشتناک آن که پشت جلد کتاب اوریانا فالاچی هم منتشر شد، دنیا را تکان داد و این حرکت مقدمه‌ای برای خروج آمریکایی‏ها از ویتنام بود.

* غربی‌ها بدانند که آخر بازی است
کلهر در پایان گفت: امروز هم ویکی لیکس اسنادی را منتشر می‌کند که متعلق به همه دنیا نیست بلکه اتفاقا مربوط به همین منطقه است که امروز شاهد تحولات در آن هستیم و در واقع بخشی از جنگ هوشمند آمریکایی‌هاست تا سران منطقه را نسبت به یکدیگر بدبین کرده تا به هم اطمینان نکنند و نتوانند با هم تعامل و ارتباط استراتژیک برای مقابله با نظام سلطه داشته باشند اما غربی‎ها باید بدانند روزهای آخر بازی است.

نظرات 4 + ارسال نظر
حامد چهارشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 08:20 ب.ظ http://www.luminous.blogfa.com

وبلاگ شما اهداف موازی با وبلاگ ما دارد
اگر مایلید مارا با نام
بروزترین وبلاگ فرهنگی مزهبی
لینک کنید
سپس مارا از اقدام خود با خبر سازید تا تبدل لینک کنیم
با تشکر

نینا احمدی چهارشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 08:55 ب.ظ http://100dollar.persianblog.ir/post/87

5.802469088169994.81524880387کسب درامد از سایتهای معتبر خارجی " 100% پرداختی" بهتر از آنباکس

مهدی شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 02:25 ب.ظ http://www.shaahid.blogsky.com

خدا قوت

حامد صوفی دوشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 06:35 ب.ظ http://poweron.cov.ir

با تشکر از اینکه مرا لینک کردید آدرس من عوض شده لطفا مرا با ادرس WWW.poweron.cov.ir و با نام ***Power_On*** لینک کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد