مروری بر روابط چین و رژیم صهیونیستی

به گزارش نیویورک تایمز در سال 1999: "اسرائیل از دیرباز تا به حال رابطة نزدیک، نظامی و مخفیانه با چین داشته که نیروهای کارشناس می‌گویند این رابطه منجر به فروش میلیاردها دلار سلاح در سال‌های اخیر گردید و نگرانی‌های متعددی را در ایالات متحده به‌وجود آورد.
توجه داشته باشید با توجه به اظهارات تایمز، رابطه چین – اسرائیل نزدیک، مخفی و با سابقه طولانی است.

پایگاه خبری اینترنتی "فارین پالسی ژورنال " (Foreign Policy Journal) در مقاله‌ای به قلم دکتر "کی آر بولتون " (K R Bolton) به بهانه پخش یک مستند تلویزیونی درباره رژیم صهیونیستی از تلویزیون چین، به بررسی روابط چین و این رژیم پرداخته و می‌نویسد: اگرچه رابطه میان چین کمونیست و اسرائیل سابقه طولانی و راهبردی دارد اما رابطه میان صهیونیست و چین، پس از پخش یک برنامه مستند چینی در مورد اسرائیل مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است.
وی سپس به معرفی این برنامه تلویزیونی پرداخته است: مجموعه‌ای با عنوان "قدم به اسرائیل ـ سرزمین شیر و عسل ـ " که توسط کانال‌های تلویزیونی ملی چین و با همکاری مقامات اسرائیل تهیه شده است. این نام باید به‌عنوان ماهیت این مجموعه، افشا کننده این مسئله باشد که از جمله اسطوره‌های حفظ شده اسرائیل، مهاجران یهودی برتری بودند که باعث رشد و شکوفایی فلسطین شدند‏‏‏‏‏‏‏، گویی فلسطین تنها از سنگ و ماسه بوده و مهم نیست که این کشور‏، پیش از متبرک شدن با حضورِ! "ایرگان " (Irgan)، "هاگاناه "(Haganah) ، "پالماچ "(Palmach) و "استرن " (Stern) ، سرزمین پر از فراوانی و برکت بوده است.
گزارش (People Daily) از مراسم راه‌اندازی این مجموعه:
در 29 ژوئن‌، مراسمی برای راه‌اندازی مجموعه مستند تلویزیونی قدم به اسرائیل ـ سرزمین شیر و عسل، به‌عنوان اولین مجموعه تلویزیونی جامع در مورد تمدن یهودی و اسرائیل تهیه شده توسط CCTV، در مرکز ملی نمایشی در پکن برگزار شد.
"گای کیوتز "(Guy Kivetz) ، مدیر ارتباطات و سیاست عمومی سفارت اسرائیل در پکن اظهار داشت: "مجموعه مستند تلویزیونی قدم به اسرائیل ـ سرزمین شیر و عسل- یکی از مهمترین مجموعه‌های تلویزیونی است که تا به‌حال چین در مورد اسرائیل و مردم یهود ساخته است و مقدمه‌ای تاریخی، جامع و نظام یافته را در مورد تمدن یهودی و اسرائیل به بیننده ارائه می‌دهد. "
کیوتز در ادامه ادعا کرد: "اگرچه این برنامه شگفت‌انگیز، که شگفتی‌های اسرائیل و خدمات تمدن یهودی به جهان را مورد بررسی قرار داده و از آن‌ها پرده برمی‌دارد، اما در حال حاضر ما باید اسرائیل سخاوت‌مند واقعی را به عموم مردم چین معرفی کنیم. ما مطمئنیم که این برنامه آگاهی مردم چین را از اسرائیل افزایش داده و در نتیجه منجر به گسترش روابط دوستانه میان آن‌ها خواهد شد. "
"آموس نادای "(Amos Nadai) ، سفیر رژیم صهیونیستی در چین، طی این مراسم سخنانی را ایراد کرد.
وی گفت: "اسرائیل و چین به‌دلیل خدماتی که به مردم ارائه داده‌اند دو تمدن بزرگ شناخته شده که در عین حال مدرن نیز هستند لذا در داشتن تاریخی غنی و علم جدید با هم اشتراک دارند. مردم شاید پس از دیدن این مجموعه درک بهتری از تاریخ و توسعه 4000 ساله تمدن یهودی و نیز توسعه سریع اسرائیل مدرن داشته باشند. این مجموعه قابلیت افزایش آگاهی و دوستی متقابل را میان ملت چین و یهودیان داشته و نیز منجر به همکاری بیشتر شده و آیندة بهتری را برای هم رقم خواهند زد. "
نویسنده مقاله سپس به نحوه پخش برنامه اشاره کرده و می‌نویسد: در حدود 450 نفر از جمله "گائو فنگ " (Gao Feng)، معاون رئیس CCTV ‏‏‏و دیپلمات‌های خارجی در این مراسم حضور داشتند. 12 بخش HD این مجموعه تلویزیونی در حال حاضر از طریق کانال 2 –CCTV پخش شده و دیگر بخش‌ها توسط کانال‌های اصلی دیگر CCTV در آینده پخش خواهد شد.
"آرتوز شوا "(Artuz Sheva) ، در مورد این مستند این‌گونه گزارش می‌دهد:
عملاً تا بیش از دهه 80 به‌دلیل حمایت چین از جهان اسلام و سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) هیچ رابطه‌ای میان اسرائیل و چین وجود نداشت. دو کشور روابط نظامی خود را در دهه 80 گسترش داده و روابط سیاسی خود را به‌صورت رسمی در اوایل دهه 90 آغاز کردند.
در حال حاضر تجارت میان چین و اسرائیل از 4 میلیارد دلار در سال فراتر رفته است.

• اشتراکات مائوئیسم و صهیونیسم

دکتر بولتون در ادامه به نقد نظر آرتوز شوا پرداخته و معتقد است: "شوا ادعا کرد که روابط چینی‌ها ـ یهودیان جدید است ولی صحیح نیست. یک سابقه طولانی میان مائوئیست چین و صهیونیسم که هر دو در یک زمان ظهور یافته و دارای تعصب مشابه مارکسیستی و انقلابی هستند، وجود دارد.
این موضوع طبق گزارش (People Daily) که به سخنان آموس نادای سفیر اسرائیل در چین اشاره کرده، زمانی‌که گفته بود "روابط دوستانه و نسبی میان مردم چین و صهیونیست‌ها " دقیق‌تر به نظر می‌رسد.
وی سپس به ذکر چند نمونه از ارتباط تاریخی چینی‌ها و یهودیان اشاره می‌کند: سنت خاخامی از ارتباط باستانی میان "یهودیان " و چینی‌ها حکایت دارد. خاخام "ژاکوبس ریسین "(Jacobs Raisin) که برای یهودیان چینی مقاله می‌نویسد تصریح کرد که برخی از مفسران قرون وسطی اظهار داشتند زمانی‌ اشیاء بازسازی شده سرزمین "سینیم "(Sinim) توسط یهودیان تخمین زده شده است، وی یهودیانی را در نظر داشت که از اردن عبور کرده و از طریق قفقاز، ترکستان و تبت تا دریای زرد سفر کرده بودند.
در طول دهه 40، یک شورش علیه سلسله "مینگ " (Ming)، سلسله‌ای که از یهودیان حفاظت می‌کرد، وجود داشت. شهر "کای – فونگ – فو " (Kai_ Fung_ Foo) سقوط کرده و کنشت آن نابود شده بود. (‌به شورش علیه نفوذ یهودیان اشاره دارد.)
یک "ماندارین یهودی " که "چائو ـ یونگ ـ چنگ "(Chao_ Yng_Cheng) نام دارد. ارتشی را رهبری کرد که توانست شهر را دوباره تصرف کرده و کنشت را در سال 1663 بازسازی کند. این تاریخچه در حکاکی‌هایی در کنشت وجود داشته و خبر از نفوذ سیاسی، تجاری و نظامی جامعه یهودی در چین می‌دهد. مگر اینکه حکاکی‌ها یک "جعل ضد سامی " باشند.
جنگ‌های تریاک در سال 1839 و 60-1858 انگلستان – چین در تلاش برای برکناری سلسله "ساسون " (Sassoon) بود که تجارت تریاک را تحت حمایت امپراطوری بریتانیا کنترل می‌کرد. امپراطور "مانچو " (Manchu) در تلاش برای متوقف کردن تجارت بود اما جنگ‌های تریاک تنها منجر به توسعه تجارت در سراسر چین گردید.
"تی . وی سونگ "(T .V . Soong) رئیس بانک چین، پست‌های متعدد مهمی در دولت "کائو مینتانگ " (Kuo Minting) داشت از جمله این پست‌ها می‌توان فرماندار بانک مرکزی چین و وزیر اقتصاد و دارایی ( 33-1932 و 31-1928)؛ وزیر امورخارجه (45-1942)؛ رئیس اجرایی "یو آن " (47-1945)؛ و نخست وزیری در سال 1949 را نام برد. پس از ناکامی برای آشتی دادن جناح‌های کمونیست ملی وی به ایالات متحده آمریکا عزیمت کرد.
"چینگ ـ لینگ " (Ching_Ling)، خواهر سونگ در سیاست‌های انقلابی نقش برجسته‌ای داشت و در سال 1914 با "سان یات ـ سن " (Sun yat_sen)،که یک رهبر انقلابی بود ازدواج کرد. پس از مرگ سان، وی در سال 1926 برای کمیته اجرایی مرکزی کوئو مینتانگ انتخاب شد، سپس در سال 1927 به‌دلیل اعتراض در مورد اخراج کمونیست‌ها استعفا داد. شروع جنگ یهودیان ـ چینی‌ها در سال 1937 منجر به آشتی دادن وی با کوئو مینتینگ تا سال 1946 گردید. از سال 1949، وی به‌عنوان نائب رئیس دولت کمونیست چین منصوب شد.
در سال 1927 "سونگ می ـ لینگ " ( Soon Mei _ ling ) خواهر دیگر سون با "چیانگ کای ـ شک " ( Chiang Kai_shek) جانشین دکتر سان ازدواج کرد. در سال 1945 وی به عضویت کمیته اجرایی مرکزی کوئو مینتینگ در آمد.
(اگرچه چیانگ پیش از این دارای همسر و خانواده بود) اما پیشنهاد و حمایت ریاست جمهوری چین به جانشینی برادر شوهر تی وی سونگ را نیز در برداشته است.
وی در پایان می‌نویسد: پناهندگان یهودی تحت نظر چیانگ کای ـ شک از آلمان پست‌های مهمی را برعهده گرفتند. دکتر "برنهارد ویس " (Bernhard Weiss)، معاون سابق پلیس در برلین سر پرستی ساماندهی مجدد پلیس چین را برعهده داشت.
طبق دایره‎‎‏ المعارف یهودی (Castilian) "بسیاری از افسران آلمانی با اصالت یهودی در فهرست ارتش چیانگ کای- شک قرار داشته‌اند. "
"میریام کارنز " (Miriam Karnes) موسس نیروهای ارتش زن است. ژنرال "موشه کوهن " (Moshe Cohen) افرادی را به‌عنوان ذخیره برای ارتش تشکیل داد.

دکتر بولتون در ابتدا با اشاره به اینکه در سال 2002، اسرائیل و چین روابط سیاسی ده سالة‌ خود را گرامی می‌داشتند، تاکید کرد: این فریبنده است. این روابط به اوایل روزهای تاسیس اسرائیل و ارتش سرخ چین برمی‌گردد. وی در این خصوص به گزارش (People Daily) استناد می‌کند:
"پنجشنبه، اسرائیل و چین بطور مشترک خاطرة دهمین سالگرد برقراری روابط سیاسی میان دو کشور را گرامی داشتند.
"ریوون ریولین "(Reuven Rivlin) ، وزیر ارتباطات اسرائیل طی سخنرانی در این مراسم در تل آویو گفت؛ بسیار خرسندم که اسرائیل و چین یک ابزار پستی و گردآوری تمبر را به نشانة این اتفاق مهم برگزیدند. او در ادامه گفت: "من معتقدم که ارزش‌های رایجی که ما دو کشور کهن در آن اشتراک داریم به همراه همکاری که در بسیاری از زمینه‌ها ایجاد کردیم این اطمینان به وجود می‌آید که روابط میان دو کشور برای شکوفایی در دهه‌های آینده ادامه خواهد داشت. "
ریولین پس از امضای توافق نامه‌ای مبنی بر فروش دو ماهواره ارتباطی برای پخش و ارتباطات از راه دور برای بازی‌های المپیک 2008 در پکن، تنها یک هفته از سفرش به چین می‌گذشت.
"پان زانلین " (Pan Zhanlin)، سفیر چین در اسرائیل، بسیار خوشحال و شاهد توسعة قابل توجهی از روابط عمیق میان دو کشور است. وی در این رابطه افزود: این روابط نشانگر دوستی میان دو ملت است که در طول مدت طولانی ارتباط ایجاد شده و دستاوردهای ناشی از همکاری که در طول 10 سال گذشته ایجاد شده است.
"شیمون پرز " در پیام خود گفت: "اسرائیل مملو از قدردانی و حق شناسی برای روابط گرم و دوستانه‌ای است که چین هم آن‌را به مردم یهودی طی سال‌ها ابراز کرده است. "

• حمایت از تأسیس رژیم صهیونیستی توسط چین

پروفسور "گوانگ پان " (Guang Pan) نقش چین را در خاورمیانه به اجمال بیان کرده که موارد زیر برخی ار حقایق برجسته در رابطه با اسرائیل است:
در طول سال‌های 1995-1949، به استثنای اسرائیل، هیچ یک از کشورهای مستقل خاورمیانه ارتش سرخ چین را به رسمیت نشناختند.
در سال 1950، اتحادیه عرب برای به رسمیت شناختن تایوان به جای جمهوری خلق چین به‌عنوان نماینده مشروع مردم چین به وی رای داد.
پان معتقد است: دولت‌های عرب در حالی‌که اسرائیل از چین حمایت می‌کرد، به‌طور کلی در مقابله با پذیرش (ارتش سرخ چین) برای سازمان ملل متحد رای دادند. چین به‌عنوان "قوانین ضد انقلابی " و "دیکتاتورهای فئودالی " به رهبران خاورمیانه اشاره داشت.
حتی پس از انقلاب مکزیک در ژوئن 1952 پکن به دیکتاتورهای نظامی ضد انقلابی در آن کشور بازگشت و آن را ادامه داد... تنها استثنای این طرح محکومیت اسرائیل همراه با رهبران سوسیالیست خود بود. مطبوعات چین از تاسیس اسرائیل در سال 1948 ابراز خرسندی کردند و بریتانیا را به دلیل "تبلیغ قوانین ضد انقلابی " کشورهای عربی برای راه‌اندازی جنگ ضد یهودی متهم کردند. در طول دهه‌های 50 و 60 چین به‌دنبال نفوذ در کشورهای عربی بود در حالی‌که آن‌ها به‌طور فزاینده‌ای به‌دلیل حمایت از ایالات متحده و دیگر کشورها از اسرائیل از غرب بیزار شدند. از اوایل دهة 80، چین خود را به‌عنوان حامی اعراب و ضد اسرائیل جلوه داد. بنابراین با شکست انگلستان ـ شوروی در سال‌های 61-1960 رفتار چین در قبال شوروی باعث اتحاد مصر و سوریه برای فرو نشاندن آن‌ها شد.
رفتار ضد روسی اساس روابط چین طی دهة 76-1966 بود. پروفسور "پان گوآن " اظهار داشت: زمانی‌که یک سیاست فعال در خاورمیانه بر اساس اهداف ضد شوروی توسعه یافت، پکن روابط سیاسی با سه کشور حامی غرب از جمله ترکیه و لبنان را در آگوست و نوامبر 1971 ایجاد کرد. با این وجود، پکن به‌دلیل ترس از آسیب روابط خود با جهان عرب، به رابطه خود با اسرائیل نیز ادامه نداد. با این حال، چین و اسرائیل در اتحادیه جماهیر شوروی یک رقیب مشترک داشتند و در یک زمان هر دو با سربازان شوروی مبارزه کرده بودند ـ پیاده نظام‌های چین در مرز مشترک با روسیه و خلبان‌های اسرائیلی بر فراز آسمان‌های مصر و روسیه- در سال 1971، حتی "ژو " (Zhou) به سناتور "هنری جکسون " (Henry Jackson) (عضو دموکرات واشنگتن) گفت که چین در تلاش بود که در قبال گسترش نفوذ شوروی در خاورمیانه از اسرائیل حمایت کند. پس از سال 1971، پکن از "انوار سادات " رئیس جمهور وقت مصر و "جعفر النمیری " ، رئیس جمهور وقت سودان، به دلیل آنکه آن‌ها سربازان شوروی را از کشورهای خود بیرون کردند، حمایت می‌کرد. "
از سال 1977 به بعد چین به‌دنبال برقراری ارتباط با تمامی کشورهای خاورمیانه بود، و در سال 1992 این ارتباط به ایجاد روابط رسمی با اسرائیل منجر گردید. باید گفت که چین حتی روابط خود را با کشورهای عرب تقویت کرده بود، این راهبرد ضد روسی منافع صهیونیست را در مقابله با اتحاد جماهیر شوروی سابق به خدمت گرفت، به‌طور خاص، منابع اسرائیلی بطور مخفیانه چین را از طریق "شائول اسنیبرگ " (Shaul Eisenberg)، عامل موساد و ثروتمندترین فرد در اسرائیل مسلح کردند. طبق اظهارات ویکتوری استرومنکی ( Victory Ostrovsky)، پناهنده موساد، ایسنبرگ "رابط موساد با چین " بود.

• قرارداد 10 میلیارد دلاری برای تجهیز سربازان چینی

"یوری دان " (Uri Dan)، مقاله‌نویس نیویورک پست، در 30 مارس 1997 این‌گونه گزارش می‌دهد که در سال 1979، "مناخم بگین " (Menachem Begin) نخست وزیر اسرائیل، تایید ایالات متحده آمریکا را برای مجوز شائول ایسنبرگ به منظور انجام قرارداد 10 میلیارد دلاری 10 ساله برای مدرن‌سازی سربازان نظامی چین صادر کرد که "تقویت موازنه قدرت نظامی شوروی را دربر داشت. " دان این قرارداد را این گونه توصیف می‌کند: "یکی از مهمترین قراردادها در تاریخ اسرائیل است که چین اصرار در پنهان‌کاری کامل آن دارد. "
نقش اسرائیل به‌عنوان یک تامین کننده اصلی سرباز برای چین، از جمله تامین تجهیزات نظامی پیچیده نشات گرفته از ایالات متحده آمریکا است که به رسوایی عمومی در چندین مورد نسبت به دهه‌های پیش تبدیل شده است.

• روابط نزدیک چین و رژیم صهیونیستی

به گزارش نیویورک تایمز در سال 1999: "اسرائیل از دیرباز تا به حال رابطة نزدیک، نظامی و مخفیانه با چین داشته که نیروهای کارشناس می‌گویند این رابطه منجر به فروش میلیاردها دلار سلاح در سال‌های اخیر گردید و نگرانی‌های متعددی را در ایالات متحده به‌وجود آورد.
توجه داشته باشید با توجه به اظهارات تایمز، رابطه چین – اسرائیل نزدیک، مخفی و با سابقه طولانی است.
"التا " (ELTA)، یک شرکت تابعه صنعت هواپیمایی اسرائیل، سیستم رادار پیشرفته‌ای به نام فالکن (Phalcon) را برای نیروی هوایی چین طراحی کرد .به گزارش "هوارد فیلیپس " در سال 1999: اسرائیل دومین تامین کننده چین است. گزارش‌های اخیر از سوی "کنت دبلیو. آلن " (Kenncth W.allen) و "اریک ای مکوادن " (Eric Mamcvadon ) از مرکز "هنری ال .استیمسون " (Henry L.stimsan)، یک سازمان پژوهشی در واشنگتن، حاکی است، اسرائیل در طول دوره روابط خود که از حداقل دو دهه پیش آغاز شده با انواع سلاح‌ها از جمله قطعات الکتریکی برای تانک‌ها، تجهیزات ارتباطی و نوری، هوایی و موشک‌ها چین را تامین می‌کرد. روابط کامل سیاسی تا سال 1997 ایجاد نشده بود.
طبق این گزارش "چین و اسرائیل برای دستیابی به منافع نظامی و سیاسی از ارتباط نیروها و انتقال فن‌آوری پا به عرصه گذاشتند. علاوه بر این، به‌دنبال درخواست پول از چین، برخی از افسران اسرائیل ادعای فروش فناوری نظامی به چین را داشتند که از توافق‌نامه پکن حمایت خواهد کرد اما نه برای فروش سلاح‌های خاص به دشمنان اسرائیل در خاورمیانه. "
نویسنده مقاله سپس چنین نتیجه می‌گیرد: با توجه به اینکه در گزارش بالا هم آمده، اگرچه روابط سیاسی کاملی تا سال 1997 ایجاد نشده بود اما یک ارتباط پنهانی شامل انتقال تسلیحات و فناوری از دهه 70 ادامه داشته است.
وی سپس به اعتراض آمریکا به این روابط اشاره کرده و می‌نویسد‌: اعتراض ایالات متحده مبنی بر انتقال سیستم‌های نظامی پیشرفته به چین ،پوچ و فاقد ارزش است.
دکتر بولتون علت را این‌گونه توضیح می‌دهد: آقای کلینتون برخلاف اسلاف دموکرات یا جمهوری‌خواه خود قدرت قانونی اولیه را از لحاظ سیاسی جهت تصویب مجوزهای صادرات برای فناوری پیشرفته ایالات متحده با هدف ایجاد صادرات آسان‌تر از وزارت امور خارجه ایمن و آگاه به وزارت بازرگانی آگاه منتقل کرد. آقای کلینتون هم‌چنین، اولین و تنها رئیس جمهوری است که مجوز چشم‌پوشی از صادرات را برای دو شرکت "لورال اسپیس " (Loral Space) و ارتباطات و "الکترونیک هیوگز " (Hughes) تصویب کرد، تا اسرار فناوری را در مواجه با بازرسی‌های جنایی از جمله نقض صادرات ادعا شده خود انتقال دهد. آقای کلینتون شخصاً خروج اطلاعات خودشان را در ارتباط با ماهواره – و فناوری راه‌اندازی موشک به چین بیش از اعتراض‌های وزارت اطلاعات، پنتاگون و دیگران تایید کرد. پس از علنی شدن قرارداد میان چین و اسرائیل در مورد فناوری تسلیحات پیشرفته که پس از چندی منجر به لغو گردید. بر همین اساس دیپلمات‌های چین و اسرائیل برای غلبه بر مشکلات با هم دیدار کردند.
به گزارش روزنامه صهیونیستی اورشلیم در روز دوشنبه "بنیامین بن الیزر " (Banyamin Ben –Eliezer)، وزیر جنگ اسرائیل با "پان ژانلین "، سفیر چین در تل آویو دیدار کرد، این دیدار به منظور بحث و گفتگو در مورد لغو فالکن، فروش سیستم رادار پیشرفته، صورت گرفت.
بن الیزر روابط میان دو حکومت را خوب ارزیابی کرد. وی به ژانلین گفت "ما باید این رابطه را به‌عنوان یک حادثه در داخل خانواده خود بدانیم و نه بعنوان یک بحران میان آن‌ها " بن الیزر وعده داد تا روابط دفاعی با پکن را تقویت کند.
طبق اظهارات مطرح شده توسط وزیر جنگ، ژانلین در جواب به بن الیزر گفت که وی معتقد است چین می‌داند که چطور بر مشکلات غلبه کرده و روابط را تقویت کند. چین به‌طور کامل آمادگی همکاری با اسرائیل را دارد.

• حادثه‌ای در میان خانواده

نویسنده مقاله اعتقاد دارد که آن قرارداد تنها به‌دلیل نگرانی عمومی که از سوی ایالات متحده آمریکا ابراز شد شکست خورد. به روابطی که میان دو کشور وجود دارد توجه کنید; "یک حادثه در داخل خانواده ".
وی در پایان می‌افزاید: در قبال چنین زمینه‌ای از روابط چین - اسرائیل یک مستند مهم چینی درمورد شگفتی‌ها و افتخارات اسرائیل که گسترده بوده و با مدت زمان زیادی در میان مردم چین به همراه داشت، با هیاهوی زیادی از سوی چهره‌های برجسته اسرائیل و چین راه‌اندازی شد، به نظر می‌رسد این مستند به این پرسش برگردد، که آیا پیشرفت‌های زیادی در خصوص گسترش همکاری چین – صهیونیست وجود دارد یا خیر.

 

خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد