در کتب شیعه و سنی روایتهای متعددی وارد شده که با تعبیرهای گوناگون حکایت از آن دارد که امام مجتبی ـ علیه السّلام ـ "مطلاق" بوده یعنی زیاد طلاق میداده است؛ و امام علی ـ علیه السّلام ـ از این جهت از وی گلایه داشته است.
یکی از مسائلی که قرنها برخی مورخان در کتابهای خود آوردهاند، نسبت طلاقها و ازدواج های زیاد به امام حسن مجتبی(ع) است. بسیای بدون توجه به صحت و سقم این موضوعات، مطالبی را نقل کردهاند که معاندان و معارضان با مکتب اسلام برای ضربه زدن به شخصیت اهل بیت، از این مطالب سوء استفاده کرده و آن بزرگوار را فردی شهوت ران و خوشگذران معرفی کردهاند.
در کتب شیعه و سنی روایتهای متعددی وارد شده که با تعبیرهای گوناگون حکایت از آن دارد که امام مجتبی ـ علیه السّلام ـ "مطلاق" بوده یعنی زیاد طلاق میداده است؛ و امام علی ـ علیه السّلام ـ از این جهت از وی گلایه داشته است.
در این قسمت به کل روایت هایی که از منابع شیعه نقل شده است، اشاره می کنم:
۱. علامه عسگری می گوید تضاد فاحش در نقلهای متفاوت ، دلالت بر کذب آنها و سیاسی بودن این نقل ها دارد و میتوان ادعا کرد که این تهمتها در راستای از بین بردن شخصیت آن امام بوده است.
۲. ابن ابی الحدید در جایی میگوید: امام حسن ـ علیه السّلام ـ زیاد ازدواج میکرد و در جای دیگر میگوید: وقتی همسران آن حضرت را شمردند به هفتاد تن رسید؛
ولی در هنگام بیان اسامی همسران امام حسن ، فقط نام یازده نفر را میبرد. جالب این است که حتی در معرفی برخی از این یازده تن نیز اطلاعات دقیقی از آنها نمی دهد و از این ۱۱ نفر برخی را فقط نام قبیله زنان را میبرد.
اول: به راستی اگر همسران آن حضرت اینقدر زیاد بودهاند، چرا نامی از آنان در کتابها دیده نمیشود؟ علامه عسگری بررسی کرده است که اسناد همه این روایات مخدوش است که در این مختصر نمیگنجد.
دوم: کسی که در زندگی ازدواجها و طلاقهای زیادی داشته، باید دارای فرزندان زیادی باشد، درحالی که آمار کل فرزندان آن حضرت حداکثر بیست و دو پسر و دختر ذکر شده است .
نکته جالب تر این است که در کل کتاب های تاریخی مجموع دامادها و عروس های امام حسن، ۶ نفر نقل شده است. نام و نشانی دقیق عروس ها وجود ندارد اما سه نفر به عنوان داماد آن حضرت نام برده شده اند که عبارتند از:
۱. زین العابدین شوهر أمّ عبدالله؛ ۲. عبدالله بن زبیر شوهر أمّ الحسن؛ ۳. عمرو بن منذر شوهر أمّ سلمه.( ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، متوفاق ۶۵۶ هـ، دار احیاء التراث العربی بیروت، چ دوم، ۱۳۸۷ هـ .ق، ج ۱۶، ص ۲۲.)
در مجموع در حالات آن حضرت میخوانیم: امام مجتبی ـ علیه السّلام ـ هر روز بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب در محراب عبادت مینشست و از طلوع آفتاب تا ظهر جوابگوی گرفتاریها و پرسش های مردم در مسجد بود.
آیا برای کسی که با خدای خود آن گونه ارتباط دارد و رسیدگی به امور مردمی را سرلوحهی اعمال خود قرار میدهد ممکن است به نحوی که در بعضی از نقلهای تاریخی آمده به زندگی شهوانی مشغول باشد؟ روشن است که این نسبتها چیزی بهتان و کذب محض نیست که در راستای تخریب شخصیت آن حضرت جعل شده است.
بنابراین این سه حدیثی که از کتب شیعه درباره ازدواج ها و طلاق های امام حسن بیان شده کاملا تهمتی به ساحت بزرگ آن امام بوده است.
تنها نقل درست آن است اختلاف عقیده و کشمکش های عقیدتی سبب شد که آن حضرت یکی از همسران خود که از طایفه بنی شیبان بود طلاق دهد؛ امام حسن ـ علیه السّلام ـ درباره این طلاق می فرماید: " آن زن از خوارج بود و خوش نداشتم که قطعه آتشی از آتشهای جهنم را درکنار خود ببینم."
منبع: خبرآنلاین