آخرین اخبار عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ جریان بیداری اسلامی مردم عربستان را نیز به شدت بیدار کرده است به گونه ای که تظاهرات مردمی در این کشور روز به روز گسترده تر می شود.

آنچه در پیش رو دارید مهمترین خبرهای صحنه سیاسی عربستان سعودی در دو روز گذشته است:

ــ تحصن بی سابقه در پایتخت عربستان

                                                                   

         

با وجود ممنوع بودن هرگونه تجمع و تظاهرات در عربستان، خانواده های بازداشت شدگان سیاسی با برگزاری تجمعی اعتراض آمیز در پایتخت این کشور، درباره انفجار اوضاع هشدار دادند.

خانواده های بازداشت شدگان سیاسی با برگزاری تجمع اعتراض آمیز مقابل مسجد "الراجحی"، از بزرگترین مساجد "ریاض" آزادی همه این زندانیان را خواستار شدند.

شرکت کنندگان در این تجمع به مسئولان هشدار دادند قبل از انفجار اوضاع در عربستان، بازداشت شدگان سیاسی را آزاد کنند. آنها همچنین با حمل پلاکاردهایی، ادامه بازداشت و شکنجه بازداشت شدگان را محکوم کردند.

ــ تظاهرات در حمایت از نمر

ساکنان شهرهای "القدیح" و "البحاری" در مجاورت شهر "العوامیه" روز گذشته ـ شنبه 21 مرداد ـ در حمایت از "شیخ نمر باقر النمر" تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان، با سردادن شعارهایی آزادی شیخ نمر و همه بازداشت شدگان سیاسی شیعه و سنی را خواستار شدند.

ــ فراهم بودن شرایط انقلاب در عربستان

تحلیلگر عربستانی، با اشاره به وضعیت نابسامان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشورش، تاکید کرد: همه شرایط و عناصر برای انقلاب در عربستان وجود دارد.

"علی احمد" گفت: رژیم حاکم در عربستان، به علت هراس از انقلاب‌های منطقه، طرح خصمانه گسترده‌ای در پیش گرفته است. این رژیم تاکنون از رژیم حسنی مبارک در مصر، رژیم زین‌العابدین بن علی در تونس و دیگر رژیم‌های عربی مستبد دفاع کرده است، زیرا نمی‌پذیرد که نظامی برآمده از انتخابات بر سر کار باشد و تهدیدی برای رژیم آن باشد.

وی درباره سرکوب اعتراض‌های مردمی در سراسر عربستان نیز افزود: سرکوب و کشتار معترضان سبب توقف اعتراض‌های مردمی نخواهد شد.

علی احمد، با تاکید بر اوضاع نابسامان اقتصادی و اجتماعی در عربستان، گفت: مردم هیچ نقشی در حکومت ندارند و از منابع و ثروت‌های کشوری سهمی نمی‌برند؛ میلیون‌ها نفر در فقر زندگی می‌کنند و هزاران تن در زندان به سر برند.

این مخالف  آل سعود، با اشاره به اینکه شرایط لازم برای انقلاب، اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در داخل عربستان فراهم شده است، خاطرنشان کرد: رژیم حاکم در عربستان انقلاب‌های عربی را ضد منافع خود می‌داند، زیرا تشکیل نظام‌های دمکراتیک و مردم‌سالار در کشورهای عربی این رژیم را در معرض خطر قرار می‌دهد.

ــ بی میلی عفو بین الملل برای انتقاد از آل سعود

یک پژوهشگر سعودی، با اشاره به عدم تمایل سازمان عفو بین الملل در انتقاد آشکار از آل سعود، گفت: انتظار می رفت سازمان عفو بین الملل در مورد شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه، و کشتار معترضان عربستانی در تظاهرات مسالمت آمیز، بیانیه شدیدتری صادر کند.

"حمزه الحسن"  با اشاره به بیانیه سازمان عفو بین الملل درباره بازداشت ها و سرکوب ها در عربستان، گفت: عفو بین الملل تمایل ندارد که از رژیم آل خلیفه به تندی انتقاد کند، اما بدیهی است که سازمان های بشردوستانه نمی توانند آل سعود را تبرئه کنند و توجیهی برای سرکوبگری و بازداشت ها در مناطق مختلف عربستان ارایه دهند.

پژوهشگر سیاسی سعودی، همچنین درباره بازداشت رهبر شیعیان در این کشور، افزود: رژیم آل سعود هیچ توجیه قانونی و حقوقی برای بازداشت شیخ النمر ندارد و به همین دلیل زبان به اتهام زنی و فتنه انگیزی گشوده است و شیخ نمر را به نداشتن سلامت عقلی متهم می کند.

وی تصریح کرد: شیخ النمر، دیوار خودساخته تقدس سران سعودی را در هم شکست و با صدای بلند، لزوم اصلاحات سیاسی و توجه به حق مردم در مدیریت امور کشور را فریاد زد.

الحسن به موارد دیگری از نقض حقوق بشر در عربستان اشاره کرد و گفت: مسئولان سعودی از سفر برخی مردم جلوگیری  و گذرنامه های آنها را مصادره می کنند، هزاران نفر از اهالی منطقه الشرقیه ممنوع السفر شده اند؛ همچنین این محدودیت ها، برخی از مشاغل را نیز شامل می شود، به گونه ای که برخی از مردم از تصدی یک سری مشاغل محروم هستند.

کارشناس سیاسی عربستانی خطاب به مدافعان رژیم سعودی و ادعای قانونی بودن بازداشت شیخ النمر، گفت: آیا تحت تعقیب قرار دادن شیخ النمر و شلیک به سمت وی قانونی بوده است؟ آیا جلوگیری از ملاقات وکلا با شیخ النمر و محروم کردن وی از دیدار با خانواده اش قانونی است؟

ــ فتوای علمای وهابی برای قرآن سوزی

انتشار نسخه های رنگی و معطر قرآن کریم در عربستان خشم علمای وهابی سعودی را برانگیخت، به صورتی که برخی از آنها سوزاندن این نسخه ها را خواستار شده، و برخی دیگر نیز در فتواهای خود این نسخه ها را تحریم کردند.

اخیرا در عربستان و کشورهای عربی منطقه خلیج فارس نسخه هایی از قرآن منتشر شده که برای جلب توجه کودکان و نوجوانان، برگه های این نسخه ها رنگی و معطر هستند.

این درحالی است که علما و مفتیان وهابی سعودی انتشار این نسخه های رنگی قرآن را "بدعت" دانسته اند.

در همین راستا "محمد العریفی" از مبلغان معروف سعودی گفت: "نسخه هایی رنگی و عجیب از قرآن منتشر شده است .. در این نسخه ها اسامی خداوند، پیامبران، شهرها و هر جزء رنگی شده است .. در خواست می کنم که از بازی با قرآن ما دست بکشید"."شیخ محمد بن غثیث الغیث" نیز انتشار این نسخه ها را برخلاف شرع دانست.

"شیخ عبدالرحمن البراک" معروف ترین چهره علمای افراطی سعودی علاوه بر درخواست تحریم، خواستار سوزاندن نسخه های رنگی قرآن شد.

البراک گفت: "این اقدام حرام است زیرا حروف و کلمات کتاب خداوند مانند دیوار و لباس آراسته می شود .. توصیه می کنم که هرکس نسخه ای از این قرآن را دارد، آن را بسوزاند".

البراک پیش از این نیز در فتوایی جنجالی، خواستار تخریب کعبه و ساخت دوباره آن شده بود تا از اختلاط بین زن و مرد جلوگیری شود .. از دیگر فتواهای مشهور وی تحریم شرکت زنان در انتخابات است؛ البراک گفته که شرکت زنان در انتخابات تقلید از کفار است.وی همچنین برای زنانی که رانندگی می کنند آرزوی مرگ کرده است.

از سوی دیگر، "محمد امین بن خطری" مدیرکل وزارت امور اسلامی و اوقاف و دعوت و ارشاد مدینه در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: مقادیر بسیاری از این نسخه ها به دست آمده، که از طریق مؤسسه چاپ قرآن ملک فهد نابود می شوند.

بن خطری افزود: به همه ناظران و امامان جماعت و مسئولان به صراحت ابلاغ شده که فقط نسخه های چاپ شده مؤسسه ملک فهد را قبول کنند، و هیچ نسخه دیگر را نپذیرند.

ــ ادعای مضحک وزیر عربستانی

ادعای وزیر امور اجتماعی سعودی در خصوص وجود فقط 600 فقیر در عربستان، به موضوعی برای طنزپردازان این کشور در شبکه های اجتماعی اینترنتی تبدیل شده است.

درحالیکه شهروندان عربستانی ادعای عجیب وزیر اموراجتماعی سعودی در خصوص وجود فقط 600 فقیر در عربستان را دستمایه طنز پردازی های خود در شبکه های اجتماعی اینترنتی قرار داده اند،  فعالان عربستانی اظهارات این وزیر را ناشی از نادانی و یا دروغ گویی او عنوان کردند.

یکی از شهروندان به نام "دکتر محمد العریفی" در واکنش به این موضوع نوشت: اظهارات وزیر بیانگر دو احتمال است؛ یا اینکه مطبوعات به او دروغ می گویند و یا اینکه او به ما دروغ می گوید؛ درحالیکه کشور سرشار از فقرا است.

دکتر "عبدالعزیز یعرب" نیز تأکید کرد: اگر یک دیوانه چنین حرفی را می زد، توجیه می کردیم که او دیوانه است !! ولی هنگامی که بالاترین مقام برای مبارزه با فقر این حرف را می زند، چه کاری باید انجام دهیم؟!.

"عیسی آل مرزوق" فعال حقوقی عربستانی هم گفت:  "باید این وزیر را روی یک الاغ بست، و او را به مناطق فقیر نشین برد، تا بفهمد چند فقیر در کشور وجود دارد؛ و تا حدی او را با کفش بزنند که توبه کند".

این اظهارات وزیر امور اجتماعی سعودی در حالی مطرح شده که بر اساس آمار غیر رسمی منتشر شده از سوی مؤسسات خیریه، در این کشور بیش از 5 میلیون نفر فقیر هستند.

ــ فروش کبد در عربستان برای پرداخت بدهی

یک جوان عربستانی برای پرداخت بدهی خود به بانک و بهبود شرایط دشوار زندگی، بخشی از کبدش را به فروش گذاشت.

"ابراهیم العنزی" از ساکنان منطقه "عرعر" در شمال عربستان، با انتشار آگهی از طریق پایگاه اینترتی "تویتر"، گفته است: من از ساکنان عرعر هستم و با زبان روزه به خداوند قسم یاد می کنم که در مقابل دریافت مبلغ 120 هزار ریال سعودی برای پرداخت بدهی بانکی ام، کبد یا کلیه ام را می فروشم؛ زیرا بانک همه حقوقم را بابت بدهی دریافت می کند و ماهیانه فقط 200 ریال برای من می ماند.

این جوان عربستانی می افزاید: من همه آزمایش های پزشکی مبنی بر سلامت جسمی را در اختیار دارم، و آماده ام در هر زمان این اعضایم را اهدا کنم و به خدا سوگند که در این زمینه کاملا جدی هستم.

وی با بیان اینکه برای نجات خود و خواهرانش که در یک چادر زندگی می کنند چاره ای جز این کار ندارد، اظهار داشت: هدفم از نوشتن این مطالب، ایجاد آشوب و یا گدایی نیست؛ من با یک قطری درباره اهدای بخشی از کبدم به مادرش به توافق رسیده ام که امیدوارم خداوند به وی شفا بدهد.

این جوان عربستان در پایان می نویسد: پس از عید فطر به قطر خواهم رفت و با اهدای بخشی از کبدم مشکلم حل خواهد شد، تا دست گدایی به سوی هیچ کس دراز نکنم.

پیش از این نیز یک شهروند عربستانی برای تأمین مخارج خانواده، فرزندش را در اینترنت به فروش گذاشته بود.

گسترش فقر و بیکاری در کشور نفت خیز عربستان، یکی از بزرگترین چالشهایی است که موجب افزایش روز افزون نارضایتی ها، اعتراضات، و آمار خودکشی در این کشور شده است.

ــ دردسر "بندر" برای پادشاه عربستان

بیماری روانی و افسردگی "بندر بن سلطان" رییس جدید دستگاه اطلاعات سعودی، پادشاه عربستان را با مشکلات جدیدی مواجه کرده است.

"مجتهد" که مدتی است در شبکه های اجتماعی اینترنتی عربستان، در حال افشای وقایع پشت پرده خاندان سعودی است، در جدیدترین اظهارات خود تأکید کرده است، پادشاه عربستان با تعیین بندر بن سلطان به سمت رئیس دستگاه اطلاعات آن کشور، خودش را دچار مخمصه کرده است؛ زیرا بندر از بیماری های جسمی و روحی رنج می برد و به علت نگرانی درباره وضعیت روانی وی، تاکنون  هیچ جلسه ای با سران دستگاه امنیتی این کشور برگزار نشده است.

وی افزود: بندر همچنان از افسردگی، اضطراب، رعب و هراس از امور نامشخص رنج می برد و قادر به ارتباط با دیگران نیست.

مجتهد تأکید کرد: بندر تاکنون نتوانسته با سران دستگاه اطلاعات عربستان به طور صحیح ارتباط برقرار کند؛ وی همچنین قادر به ارتباط با بخش‌های دیگر، از جمله وزارت دفاع یا گارد ملی عربستان نبوده است.

مجتهد ادامه داد: با وجود تدابیر شدید امنیتی و تغییر مکرر محل برپایی نشست ها، بندر به علت ابتلا به جنون، سوء ظن شدید و نگرانی درباره احتمال وقوع انفجار در محل برگزاری جلسات، تاکنون در هیچ جلسه ای حضور نیافته است. در این میان برخی معتقدند که نزدیکان بندر به وی سفارش کرده اند از حضور در نشست های عمومی خودداری کند، تا وضعیت روحی و روانی وی برای حاضران برملا نشود و رسوایی بزرگی به بار نیاید.

مجتهد با بیان اینکه سهل انگاری در اداره دستگاه اطلاعاتی سعودی همچنان ادامه دارد تأکید کرد، مقرن بن عبدالعزیز (رییس سابق دستگاه اطلاعاتی) مشغول خوشگذرانی های شبانه اش بود، و بندر نیز به علت مشکلات و بیماری های روحی و جسمی قادر به اداره امور نیست.

مجتهد به نقل برخی از مقامات دستگاه اطلاعاتی عربستان می نویسد: "هیچ گونه دیدگاه روشنی در زمینه تعامل با ائتلاف ایران، عراق، سوریه و لبنان وجود ندارد؛ و این سازمان در این باره کاملا سردرگم است".

مجتهد درباره نشست مکه گفت: تصمیم برای برگزاری این نشست به طور ناگهانی اتخاذ شد و شمار زیادی از کشورها به حضور در آن دعوت شده اند.

وی یکی از اهداف برگزاری این نشست را کاهش تنش با ایران و تفاهم رو در رو با رییس جمهور این کشور از طریق دعوت وی به مکه دانست، چرا که به عقیده مجتهد، پادشاه به شدت نگران هر گونه تنش با ایران است.

ــ رشوه انگلیسی ها به مسئولان سعودی

شرکت اروپایی «دفاع هوایی- فضایی» موسوم به «ای ا دی اس» به پرداخت رشوه به مقام‌های سعودی برای امضای قراردادی به ارزش دو میلیارد و پانصد هزار دلار متهم شده است.

شرکت اروپایی دفاع هوایی- فضایی اعلام کرد: دفتر مبارزه با جرایم مالی در انگلیس تحقیقاتی را درباره فعالیت‌های شرکت «جی بی‌ تی اسپیشال پروجکت منیجمنت» به عنوان شعبه‌ای از شرکت اروپایی «دفاع هوایی فضایی» در عربستان آغاز کرده است.

دفتر مبارزه با جرایم مالی انگلیس نیز در پایگاه اطلاع رسانی خود اعلام کرد که تحقیقات جزایی درباره شرکت جی بی‌تی در عربستان آغاز شده است. این پایگاه هیچ جزئیاتی دراین باره ارائه نداد.

به نوشته این روزنامه، به نظر می‌رسد که مسئولان سعودی رشوه دریافتی را به صورت خودروهای گرانقیمت، جواهرات و پول نقد دریافت کرده باشند.

ــ برنامه آل‌سعود برای ایجاد بی‌ثباتی در مصر

سازمان اطلاعات و امنیت آل‌سعود، با هدف ایجاد بی‌ثباتی در مصر، سلفی‌ها و تندروها را علیه ارتش و نظام مصر تحریک می‌کند.

سازمان اطلاعات و امنیت عربستان با هماهنگی برخی از سازمان‌های اطلاعاتی منطقه ای و بین‌المللی با هدف ایجاد بی‌ثباتی در مصر از سلفی‌های مقیم صحرای سینا حمایت می‌کند.

سازمان اطلاعات و امنیت عربستان تلاش می‌کند از گروه‌های تندروی سلفی و وهابی در صحرای سینا حمایت و آن‌ها را علیه ارتش مصر تحریک کند و از یک سال پیش به این تلاش‌ها افزوده است.

رادیو اوستن نروژ در گزارشی در این باره اعلام کرد افسران سعودی با بهره گیری از مزدوران سعودی در گروه‌های تندروی سلفی منطقه سعی می‌کنند سلفی‌ها را به اقدام علیه ارتش مصر تحریک کنند تا نظام سیاسی این کشور با بحران‌های خطرناکی روبه رو شود.

خبرگزاری نهرین نت نیز در این باره اعلام کرد عربستان برای رسیدن به این هدف  ده‌ها میلیون دلار اختصاص داده است و برخی از مراکز خیریه در عربستان نیز در این مسیر تلاش می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد