فاجعه انسانی در اردوگاه های مسلمانان میانمار

گزارشگر پرس تی وی در میانمار از فاجعه انسانی در اردوگاه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین در شمال غرب این کشور خبر داده است.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، خبرنگار پرس تی وی در ایالت راخین (آراکان) شب گذشته (شنبه 21 مرداد/11.August) در ارتباط زنده با این شبکه بین‌المللی با اشاره به کمبود حاد غذا و دارو در اردوگاه مسلمانان روهینگیا گفت: «این اردوگاه از 40 روز قبل دایر شده و در این مدت 18 نفر از جمله چندین کودک در آن جا جان باخته‌اند.»

 

خبرنگار پرس تی وی که از نزدیک شاهد اوضاع مسلمانان در اردوگاه‌های روهینگیا بوده است، از جمله به وضعیت جسمی کودکی اشاره کرد که از فرط بیماری و ضعف بدنی حتی قدرت حرکت نداشته است.

این خبرنگار همچنین از مشاهدات خود مبنی بر خاکستر شدن روستاهای مسلمان‌نشین در شمال غرب میانمار سخن گفت و به نقل از مسلمانان این منطقه افزود، ساکنان بودایی راخین به همراه پلیس روستاهای آن‌ها (مسلمانان) را به آتش کشیده و آن‌ها را آواره کرده‌اند.

به گفته مسلمانان منطقه، بودایی‌های مورد حمایت دولت همچنین چندین مسجد را به آتش کشیدند.

 

این درحالی است که بر اساس این گزارش، اردوگاه مورد بازدید از بهترین اردوگاه‌های اقامت مسلمانان در میانمار به شمار می‌آید که مقامات این کشور اجازه بازدید از آن را صادر کرده‌اند؛ سفیر ترکیه و معاون 

رئیس‌جمهور اندونزی روز جمعه (20 مرداد، 10 آگوست) و نمایندگان سازمان ملل نیز روز شنبه به این اردوگاه رفتند.

 

تصویر آرشیوی از به آتش کشیدن یک روستای مسلمان‌نشین در ایالت راخین میانمار

 

خبرنگار پرس تی وی در ادامه از مراقبت و نظارت شدید نیروهای امنیتی میانمار بر این بازدیدها خبر داد و گفت: «ساکنین این اردوگاه می‌گویند وضعیت دیگر اردوگاه‌ها نسبت به این جا بسیار بسیار وخیم‌تر است.»

وی به نقل از مسلمانان روهینگیا از روند پاکسازی قومی علیه جمعیت مسلمان در میانمار خبر داد و تصریح کرد: «تنها 6 هزار نفر از 70 هزار مسلمانی که در شهر سیتو در ایالت راخین سکونت داشتند در این شهر باقی مانده‌اند.»

 

دولت میانمار که اکثریت بودایی آن، قدرت را در اختیار دارند، از به رسمیت شناختن مسلمانان این کشور به عنوان شهروندان میانمار خودداری و ادعا می‌کند آن‌ها مهاجران غیرقانونی هستند.

 

مقام‌های کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل نیروهای امنیتی میانمار را عامل خشونت‌ها در این کشور می‌داند و معتقد است این نیروها به جای پایان دادن به خشونت، مسلمانان را هدف قرار می‌دهند.

سازمان ملل نیز می‌گوید، ده‌ها سال تبعیض، مسلمانان روهینگیا را آواره و بی‌وطن کرده است. همچنین، به گفته این نهاد بین‌المللی، دولت میانمار با محاصره نظامی منطقه‌ای که مسلمانان روهینگیا در آن قرار دارند، محدودیت‌هایی را در رابطه با تحرک مسلمانان این کشور اعمال می‌کند و آن‌ها را از حق برخورداری از زمین، تحصیل و خدمات عمومی محروم کرده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد